måndag 12 november 2007

Kartik Puja -- på riktigt!

Det börjar vara en tid sen nu, men minns ni inlägget om Kartik Puja? Inledde ju med att erkänna att jag inte var helt hundra på att det faktiskt var just Kartik Puja, men att det hela liknade Kartik Puja rätt mycket. Nå, den festivalen var inte Kartik Puja -- det var Putra Juutika Bret, eller, kort och gott, Juutika.

Sedan några veckor tillbaka pågår däremot den riktiga Kartik Puja! Och den håller på i någon vecka till; närmare bestämt fram till Deepdiwali, vilket borde vara kring den 24:e november. (Oroa er inte, ni kommer att höra mer om Deepdiwali och, framför allt, se bilder.) Jag tänker inte upprepa vad jag skrev i det tidigare inlägget om vad Kartik Puja är, så ni får helt enkelt bläddra tillbaka dit ifall ni är nyfikna.

Förra veckan kunde jag varken yoga eller springa, utan var tvungen att ta det lugnt på grund av en släng av DelhiBelly. ---Så jag passade på att använda två av de tidiga morgnarna till att istället gå ner till ghaten och titta på kvinnogrupperna som utförde puja.
Olika dagar koncentrerar man sig på olika gudar. Den första dagen tror jag att fokus låg på Shiva, den andra dagen var dagen för Diwali, och som ni minns firade man då Lakshmi och Ganesha. Ser ni ugglorna där nere? De är Lakshmis vahants, hennes `färdmedel' (även om det inte är en särskilt bra översättning).
För några dagar sedan nämnde jag att man väldigt ofta stöter på swastikas. Alla grupper utförde en avslutnignsrit av något slag, då de återvänt efter att ha lämnat leran tillbaka till Maa Ganga (jämför med hur man kastade i statyerna av Druga som avslutning av Navratri!). Tre grupper av fem ritade, som en del av avslutningen, swastikas på marken; ofta flera stycken.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar