måndag 12 november 2007

Maa Kali

Det må jag säga, att det är sällan tråkigt här! :-) Satt på ghaten i förrgårkväll (tror det var förrgår; här i dagarna i alla fall) som vanligt. Drack en chai och tog det lugnt, tittade på folket. Väldigt avslappnande! Ofta träffar man på någon att prata med också. Det var dock inte det jag skule berätta om nu, utan jag undrar om ni minns Indiana Jones and the Temple of Doom? Två ledtrådar: (1) någon skriker "Kali Maa" och stoppar in handen i någons bröst, plockar ut hjärtat; (2) under en middag serveras det aphjärna, ur skallen. Ni minns ni, va? Vi kan ju lugnt säga att man inte gillade filmen särskilt mycket i Indien. Har för mig att Steven Spielberg t o m portades från landet, och filmen visades överhuvudtaget inte. (Förbudet för visningen lyftes senare; liksom Spielbergs portning.) Så förnedrande tyckte de att den var -- och det är väl inte helt konstigt att de reagerade så heller.

Nu. Tillbaka till ghaten. Jag sitter alltså där och dricker min chai, och så hör jag hur något är i antågande. Basens dunkande hörs först; lite senare kommer fler ljud inom hörhåll, och till sist syns den lite-större rickshawn med en murti på taket. En avbild av Kali! Känner igen henne på skäran. Nej, faktiskt inte; jag blev inte orolig. ;-) Ett litet tåg av dansare följde Kali -- som de följde efter Durga på Navratri.

Först bar man några mindre statyer ner till Gangaji; efter kanske en halvtimme -- under tiden dansade man -- följde Kali efter. I en båt, och iväg. Sen åkte de för långt för att jag skulle se, men jag är säker på att hon -- igen, liksom Durga pandal:sen under Navratri -- återvände till Ganga. Eller med andra ord uttryckt: slängdes i vattnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar