torsdag 8 november 2007

Facemassage, sir?

Förra torsdagen gick jag till barberaren for att raka mig. (Rakning + lite massage kostar ca 0,70€.) Varje gång jag varit dit har barberaren -- en kring 18 ar gammal pôjk -- frågat om jag vill ha en huvudmassage också. Han har sett lika besviken ut varje gång, då jag sagt att jag inte haft tid. Då han frågade den har gången, Facemassage, sir?, efter att jag fått min rakning, så hade jag faktiskt tid. Visst, svarade jag.

Han började med att sätta pa en salva över hela ansiktet, och gnugga in den. Det har var den egentliga massage-biten. Skulle någon gjort sa, och frågat vad jag skulle kalla det, sa hade massage nog inte varit sa långt borta, men kanske hade 'intensiv gnuggning' varit närmare anda. Då han gnuggat klart var jag helt kritvit i ansiktet. Tittade omkring mig, for att försöka röna ifall det var vanligt att få en sån har ansiktsmassage eller inte. Men såg inga frågetecken kring mig, sa försökte andas ut. Men satte anden i halsen, då han plockade fram vad som såg ut att vara en Black and Deckers slipmaskin, en sån där rund sak. Med den började han slipa, eller kanske jag borde säga polera?, mitt ansikte. Tryckte den hårt både mot läppar och ögon. Då han slipade näsan vibrerade hela huvudet -- och jag trodde det var illa nog, men då han slipade pannan vibrerade det nog ända ner till reptilhjärnan.

Klar med det, var det dags att plocka fram vad som såg ut att vara en extra tjock tandtråd. Den spände han mellan sina händer, och drog sa tråden över sitt ansikte. Exfolierade alltså. (Tack LindaM, det ordet hade jag nog inte kunnat utan dig. ;-) ) Därefter plockade han upp vad som liknande en mixer. La den på bordet framför mig; la i stöpseln, och hällde i lite vatten. Tänkte att han kanske skulle fixa till någon ytterligare salva jag skulle ha på mig. Men då det började ånga ur mixern, la han den i min famn och gestikulerade att jag skulle stoppa ner huvudet i den. Sagt och gjort, och en handduk ovanpå. Det var alltså ett ansiktsångbad! Kanske inte riktigt vad jag gått och längtat efter, men visst, det var skönt -- dock bara i korta stunder. Mixern hade nämligen bara ett på och ett av -läge. Inget där emellan. Så när det blev for hett stängde jag av den, och efter en stund smög barberaren på den igen. Och så höll vi på.

Sen var det dags för fortsatt rengöring, nu med bomullstussar och sprit av något slag. Han visade hela tiden hur smutsigt det var. Mmmm. Jodå, det behövdes nog. :-) Klar med det, la han på concialer och talk. Ifall ni trodde att jag var klar där, har ni däremot fel.

Det var dags för tandtråden igen. Men den har gången spände han den både mellan sina händer, och en tredje tråd höll han i munnen. Han satte sa den mellan händerna spända tråden mot min panna, och ryckte till med tråden han hade i munnen. Jag trodde att han höll på att exfoliera mer. Att han i misstag kom åt ett ögonbryn nu och då. Men snart förstod jag att jag hade fel: det var ju ögonbrynen han siktat in sig på! På tok för sent for att säga nej tack, var det bara att fortsatta sitta still. Tänkte för mig själv, hur glad Linda skulle komma att bli då jag berättade om detta. Hon har nämligen bönat och bett, så gott som sedan vi blev tillräckligt tillsammans för att hon skulle kunna fråga om sånt, att jag skulle göra något åt mina ögonbryn. Men nej tack, har jag svarat. Jag vill inte att någon rör mina ögonbryn. Men nu smög det sig ju bara på! Facemassage, sir? Om det ändå bara varit det...

Som avslutning fick jag den sedvanliga massagen. Som redan i och för sig är rätt intressant. Borde få någon att filma den någon gång. Till den hör bland annat lätta slag mot huvudet med knyten näve, knixningar av alla fingrar, kittling på ryggen, lätt nackmassage, och huvudmassage. Rätt gôtt, nog.

Vad gick kalaset på? Rakning + "massage", 100RS! Det vill saga kring 1,75€.

Vid ett senare samtal med Ashish kom ansiktsmassagen på tal, och enligt honom är det vanligt att få en dylik behandling en gång i veckan eller så. Allt damm i luften gör att det nog kan behövas, menade han. Tittar man på före och efter bilderna (de två ögonbrynsbilderna ovan) på mina ögonbryn, kan jag väl också kanske medge, att det inte var helt fel. ;-) (Om någon undrar om före-bilden, hur det kommer sig att jag hade en sådan, så var det helt enkelt ingen före-bild från början, utan bara en bild jag tog någon gång i september.)

Bilden nedan är dock tagen samma dag som 'efter-bilden'. Mamma hade sett en bild på mig i Fatimas blogg och undrat om jag börjat få längre hår igen. Det hade jag. Men nu ar det kort igen. :-D Visat bilder på mig åt några här, och de blir alla lika förvanade då de ser bilder på mig med hår. Heh.

2 kommentarer:

  1. He's got eyebrows! Borta är de forna ekorr-svansarna som huserat i ansiktets övre regioner! Och till på köpet har han fått 2 ögonbryn, istället för ett! Den blivande frun är glad och ser fram emot att hänsynslöst få skrämma bort alla eventuellt framtida ekorr-svansar som önskar belägra den blivande mannens ansikte...
    Puss!

    SvaraRadera

Avdelningar