tisdag 30 oktober 2007

Navratri

På måndag, för en vecka sedan, avslutades Navratri. Ordet betyder `nio nätter', och under de här nio nätterna, nio dagarna, firar man nio olika former av shakti -- den kvinnliga kraften. Egentligen, kunde man säga kraften eller energin i allmänhet. Enligt hinduiskt tankesätt är den energi som strömman genom `alltet' just kvinnlig. Utan energi kan ingenting hända, men energin behöver en form -- det är den manliga aspekten.Detta, att såväl det manliga som det kvinnliga alltid behövs, ses även i att varje gud har en manlig och en kvinnlig aspekt. För varje manlig gud finns det en kvinnlig gudinna, och vice versa.

Men tillbaka till Navratri! Det här är nio dagar då nio former av gudinnan firas. Kallas även ibland för Durga puja, då Durga i viss mån är den huvudsakliga formen av gudinnan (då hon har form; man kan även tillbe den kvinnliga energin utan att sätta namn på den, utan att kalla den Durga eller Parvati eller Sarasvati eller något annat). Durga skapades då ett odjur hotade världen; gudarna kunde inget göra, så de skapade Durga genom att varje gud gav sitt vapen, sina karakteristiska drag, åt henne. Man kan alltså se henne som förkroppsligande de bästa, eller de kraftigaste, sidorna av alla (de manliga) gudarna.

Under varje dag, varje natt, firas en skild form av gudinnan. På dagarna går barnfamiljer och kvinnor omkring i grannskapen, och tittar på pandals: Tillfälliga statyer, avbilder av Durga. Scener ur mytologin. På kvällarna är det bara unga män som springer omkring -- även då, springer de från pandal till pandal, de dyrkar gudinnan.

Några av pandals:en var försök till mera helhetsupplevelser; grannskapen la verkligen ner sig för att försöka glänsa över de andra. ---Det är lite av en tävling, att göra den bästa pandal:en. Några visas i tidningen, och så vidare. Till höger syns utsidan av en pandal; hela konstruktionen är tillfällig, och rivs efteråt. Då vi anlände till just den här, var jag tacksam över att vi var så tidiga där. De hade ännu inte lagt på strömmen till högtalarna. Vad ni inte upplever när ni ser bilderna, är nämligen ljudet. Musiken. På det här stället hade de en uppsättning på högtalare á 20x60cm, kanske sex stycken sådana på bredden, och åtta på höjden eller något liknande. Jag vill inte ens tänka mig ljudet. :-) Särskilt inte, då man var tvungen att gå jämnt bredvid dem för att komma förbi.

Under hela navratri ses flickor i familjen som former av gudinnan. Under en kväll tvättar dotterns föräldrar hennes fötter. Detta betyder att de visar henne stor! respekt; redan bara att röra vid en annan persons fötter är att visa respekt, och nu tvättar de hennes fötter. Bröderna ska visst vara rätt så avundsjuka, och gnabbar extra mycket med sina systrar under tiden. Men både flickor som pojkar bjuds på middag under en dag; hela grannskapet ställer till med en stor middag för barnen. (Ser ni en röd tråd i festivalerna? ;-) )

Under den sista dagen av Navratri var det en fest vars like jag aldrig varit med om tidigare. Kan tänka mig att de stora karnevalerna är något liknande. Det var massor med folk ute, och det dansades allt vad det lossnade. Avbilderna av gudinnan fördes i ett långt tåg ner till Ganges, var de sänktes i vattnet.

Vid tåget stod kvinnorna mest vid sidan; det var de unga männen som följde tåget och dansade. Så efter varje gudinna följde en trettio unga män och dansade, dansade, dansade. Firade den kvinnliga kraften.

Hur dragmotorn till tågen kunde ses ut:De flesta av pandals:en hade givetvis sina egna ljudanläggningar, så det dundrade på utav bara den när de gick förbi:
Ljudet krävde förstås ström; som tur var, var generatorn med:Vid huvudghaten, Dasaswamedha, samlades folk för att se på när Durga avbilderna skulle sänkas i Ganges. Vatten kan ses som symboliserande ursprunget, början; källan till all kraft och, egentligen, allt som finns. Kanske kunde man se det som att Durga går åter tillbaka till urkraften, var hon hör hemma, vad hon är, efter att ha vistats bland oss människor i nio dagar.

En avbild av Durga har satts på båten:

Två videosnuttar från `tåget', och en från Dasaswamedha ghat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar