onsdag 31 oktober 2007

Devanagari

Hindistudierna framskrider i bra takt! Visst går det långsamt, långsamt, men kanske kanske kommer jag att kunna språka något mer än bara fråga "Hej hej hur mår du Jag mår bra" på fem olika sätt. ;-)

Nej, det står inte "hur mår du" på bilden nedan. Det står faktiskt inget roligt överhuvudtaget. Bara ett utdrag ur mitt häfte. Ordet i fokus längst ner är "kharidungii"; vilket betyder "kommer att köpa" (och ordet är böjt så att den som kommer att göra köpandet är en flicka/kvinna).
Till vänster ser ni Virendra-ji, vår hindi-lärare. (Bilden är tagen av Fatima.) Han har rätt speciella inlärningsmetoder, Virendra, vilket gör det roligt att gå till klassen. Roligt att lära sig. Exempelvis ville han motivera en i gruppen genom att kasta en (låtsas-)orm på henne. Det hjälpte inte så mycket. Så någon gång senare, försökte han med att krama istället. Vilket verkade fungera, så han kramade henne en gång till. (Har jag fått berättat åt mig. Gruppen har delats i två, så vi har skilda lektioner nuförtiden. Tyvärr missade jag kram-episoden. Jaja...)

Alla Indier som ser att jag läser hindi gör verkligen sitt för att jag ska lära mig. Särskilt om jag skriver flockas de runt mig. Tittar bakom axeln, tittar. (Okej, "flockas" var nog en rejäl överdrift. Men om jag sitter på cafét Open Hand, var jag sitter en hel del, så brukar alla tre servitörer vara med och hjälpa till.)

Till vänster ser ni en näsduk från ovan nämnda ställe. Notera cirkeln nere till vänster. En av servitörerna såg min handstil på devanagari. (Bokstäverna, alfabetet, heter ju devanagari, som ni kanske minns från ett tidigare inlägg.) Jag ska inte säga att han suckade, men han ville i alla fall visa hur man skriver snyggt. "Allt finns i cirkeln," förklarade han. Cirkeln innehåller alla bokstäver. Varje tecken är en variation på en cirkel, antingen en hel cirkel, en halv, eller en fjärdedels cirkel -- och kombinationer av det ovannämnda. Genom att alltid tänka "cirkel", alltid rita cirkel, skriver man fina bokstäver, förklarade han. Och så skulle man alltid börja från vänster av bokstaven och rita åt höger. (Man läser för övrigt från vänster till höger, som vi är vana att göra. Vilket är väldigt skönt.) ---Det hjälpte, faktiskt!

Nedan ser ni mina första, trevande försök att lära mig bokstäverna -- både att överhuvudtaget veta vilka som var vad, och att skriva dem.
Nöter in bokstäver. Sida upp och sida ner med bokstav.
Ca, ca, ca, ca; tcha, tcha, tcha, tcha; ja, ja, ja, ja; jha, jha, jha -- och så vidare.
Titta! Det går framåt!
Kan fortfarande fascineras av att det är jag som skrivit vad ni ser nedan. Och att det betyder något. Och att jag förstår det.

På tal om hindi: Jag vet inte om det finns ett talesätt i Indien, att "sova är guld", men det skulle kunna finnas. Orden för "guld" och "sova" är nämligen det samma! (såna)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar