tisdag 18 september 2007

Sikandra


Akbar var en av de tidiga muslimska härskarna i Indien (möjligtvis den tredje i ordningen; minns inte säkert). Det finns inte bara trevliga, "barnsäkra" saker att berätta om honom, men det han är bäst ihågkommen för -- och vad som kanske är trevligare att fokusera på också --, är vad han gjorde för konsten och 'vetenskaperna' (jag räknar med de humanistiska ämnena hit också, nu! ;-) )

Han hade tre fruar: en kristen; en muslim; en hindu. I sin kejsarstad -- Fatehpur Sikri; mer om den senare! Eller ja, bilder i alla fall -- byggde han tempel åt varje fru, var hon kunde praktisera sin tro. Han startade även sin egen religion, sin egen tro, som var en ihopblandning av andra religioner. Akbar ville helt enkelt att de olika religionerna skulle gå samman, eller kunna samsas, och gjorde sitt bästa att föregå med gott exempel.

Hans grav, Sikandra, är byggt med (det muslimska) paradiset som förebild. Parken finns fortfarande -- och är en av två saker jag minns bäst från Sikandra -- komplett med en hel del djur. Det andra som verkligen satt sig i minnet, var den otroliga akustiken inne i gravkammaren.

(Nedan syns ingången till gravkammaren. På bilden ovan syns ingången till själva grav-komplexet Sikandra. Mer bilder kommer senare, hoppas jag. Som synes (på bristen av vissa bokstäver) sitter jag inte vid min egen dator nu, och har inte alla bilder med mig...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar