fredag 30 januari 2009

Svarta kanter kring bilderna?

Har varit lite krångel att lägga upp de här senaste bilderna på bloggen. (Ljusa kvällar; Vecka 23.)

Först och främst, försökte jag (givetvis) lägga upp dem helt vanligt, som jag brukar --- blogger använder sig av Picasaweb. Men det händer något knepigt då jag la upp dem: de delar som skulle vara osynliga var helt svarta. Så kan man ju inte ha det.

Så jag la upp dem på Photobucket istället, för att kunna visa dem på bloggen. De behöll genomskinligheten, och la ingen svart ram omkring. I praktiken --- för dem som ser på sidan --- är det ingen skillnad om bilderna är där eller här. ... Eller: det borde inte ha varit någon skillnad. Men då jag såg på sidan hemifrån, senare, märkte jag att alla bilder inte laddades på samma gång. Tror att Photobucket helt enkelt var lite för upptagen för att kunna servera upp sex st bilder på samma gång. Så jag flyttade på dem igen, denna gång till Tinypic. Än så länge är jag hyfsat nöjd, så de får vara kvar där.

Det betyder dock inte att alla har sluppit de svarta kanterna! Ifall det Du ser liknar bilden här ovan/till höger, då är risken stor att du ser på sidan med Internet Explorer, närmare bestämt version 6 eller äldre. Den gör nämligen exakt samma sak som Picasaweb: ersätter allt genomskinligt med svart.

Det är ett känt problem med IE 6 och tidigare, och det finns lösningar till det. Men väljer medvetet att inte fixa det, utan ta det istället som en liten vink om att det antingen är dags att byta webbläsare helt och hållet --- kanske Firefox? ---, eller så uppgradera sin IE till version 7 eller nyare.

Så här ska inlägget "Ljusa kvällar" se ut:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar