onsdag 28 januari 2009

Finska kurs: termin 2

Förra veckan avslutades första terminen av finska kursen. ---Och imorgon börjar nästa! Att den faktiskt fortsätter betyder alltså att flera tyckt kursen varit tillräckligt bra för att fortsätta. Närmare bestämt, hälften av de åtta som ursprungligen var med.

Vilken lyx, egentligen, att ha en klass på fyra! Fast om det någon dag är så att en eller två inte kommer så märker det ju å andra sidan direkt också. Petat lite på en liten text jag tänkte vi skulle använda imorgon. Planerar ha lite mera sånt; fler sammanhängande berättelser.

Syftet jag hade mer föregående termin (12*90min) var att deltagarna skulle få upp ögonen för strukturen av det finska språket. Att de skulle bli lite varm i kläderna med synen och användningen av alla dessa ändelser (nåja: av några av dem i a f). Samt att de skulle påbörja byggandet av ett ordförråd. ---Just gällande ordförrådet så blev jag dock positivt överraskad, många kunde redan rätt många ord. Syftet med kommande termin blir att deltagarna ska bli lite mer självständiga; att de med hjälp av en ordbok skulle kunna plocka ihop meningar. Vi har redan böjt en del verb, men hoppeligen kommer de efter termin 2 kunna komma göra det själva.

Eftersom jag inte vanligtvis undervisar i språk, är jag lite osäker hur mycket jag ska kräva; hur högt jag ska lägga ribban. Och alltså försöker jag göra det helt anpassat till min upplevelse av var de är just nu. Å ena sidan tror jag att det så inte blir för jobbigt, utan fortsätter vara roligt; å andra sidan är jag lite rädd att jag inte kräver så mycket av dem som jag borde. Att de skulle lära sig mer om jag skulle kasta in dem på djupare vatten.

Nåväl, mycket hinner ändras ännu i kursupplägg och dylikt; även om jag har idéer och planer, så är absolut ingenting hugget i sten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar