måndag 5 januari 2009

Springsummering 2008

Det här året har jag inte sprungit så mycket. Har nog heller aldrig tidigare haft så många korta turer --- alltså flera stycken under sju km också.

2008, månader (klicka för läsbar storlek)

Ser man på grafen, sprang jag mest 2006. (Topparna är kring maraton.) Såväl 2005 och 2006 som 2007 hade jag en månad på året då jag sprang över 200km. Inte så under 2008; den månaden jag sprang mest på, blev det bara drygt 130km. Ändå sprang jag 2008 nästan 500km mer än under 2007 --- men hade ju inte med klockan till Indien, så spring från 15 veckor är ju inte medräknat här; tror dock inte att det blev så mycket som 500km där.

Nå, å andra sidan tror jag inte jag någonsin yogat riktigt lika mycket som under 2008.

Få se hurudant år 2009 blir... :) Börjat hyfsat, ändå. I graferna ovan finns bara en tur med, men har nog hunnit bli fler.

Det har ju blivit något utav en tradition --- inte vana, så automatiskt går det inte! --- att springa ett maraton i året. I och med lillingen så lär det ju i varje fall inte bli ett lopp någonstans långt borta, men ett här i knutarna, framåt hösten, kunde kanske vara något! Känner någon av er till ett marathon i Värmland hösten 2009?

Allt som allt under åren (klicka för läsbar storlek)

Just nu känns det faktiskt rätt trevligt med spring i vinterväder. Det känns... lugnare, att springa på vintern. Framför allt för att jag helt enkelt inte kan springa så snabbt då det är kallt, som jag kan då det är varmt. Det handlar inte bara om väglaget (som för övrigt är hur bra som helst ännu; ingen snö så långt ögat når), utan om den kalla luften. Klarar helt enkelt inte av att andas in lika mycket kall luft, lika snabbt, som jag kan med varm. Blir det för mycket kalluft, är det som om allt samlas i magen till ett iskallt klot som vill ut igen. Inte så trevligt. Så det blir långsammare. Men ofta också lite längre. Långsammare och längre. Medan jag på sommaren kan ha lite svårt att motstå att springa snabbt; syns det en rygg där framme någonstans... ja, då ska avståndet till den minsann minska. ;)

4 kommentarer:

  1. du kanske får nöja dig med karlstad loppet? det räcker väl;)

    SvaraRadera
  2. Nöja mig med Karlstad stadslopp? Mm... Är ju en tanke. Men. Hmm. Naaaaae. Inte ändå. Om inte annat, så för att jag är övertygad om att pappa skulle hitta sig ett marathonlopp och göra världens lopp, och därefter leda familjetävlingen. Och det går inte för sig.

    Och måste nog vara något längre än Karlstad stadslopp för att räknas där... Kanske en halvmara skulle duga. Om det skulle gå något någonstans nära, och det inte skulle finnas ett enda lämpligt maraton.

    SvaraRadera
  3. o Helsingfors-maran känns som "för långt borta" då?
    att låta pappa leda familjetävlingen?? heh, nog är du din fars son mer än man vanligen tänker sej trots allt... heh

    SvaraRadera
  4. Jo, det skulle vara roligt att springa ett marathon som är ännu närmare än Helsingfors. De har ett i Sunne, men tyvärr passar det inte alls i år eftersom det är på våren (2 maj).

    SvaraRadera

Avdelningar