onsdag 7 januari 2009

Låt mig googla det åt dig

Ibland blir man tillfrågad saker som man snabbt får reda på med en snabbt, kort och enkel, googling. Ibland kan man tycka att frågaren kunde googla upp det själv. Skaparen av sidan Låt mig googla det åt dig tyckte det hände lite för ofta. Sidan beskrivs att vara "till för alla människor som tycker att det är bekvämare att störa dig med sina frågor istället för att googla det."

Jag tycker den är underbar. Testa den här.

För att den ska bli riktigt lättanvändbar måste man dock göra det lite bekvämare för sig. Detta tyckte jag görs bäst med en bookmarklet. Kort sagt: ett dynamiskt bokmärke som kan användas som genväg.

#1 Först hittade jag den här (lmgtfy-bookmarklet), som fungerar på följande sätt: (i) välj text med markören; (ii) tryck på bookmarklet:en, och (iii) du förs vidare, i samma sida, till LMGTFY; (iv) kopiera snabbt genvägen och ge det till den frågvise. (Dra "lmgtfy-bookmarklet" ovan till din bokmärkes-rad för att "installera" den! Jo. Det är så lätt. Det gäller även nedanstående bookmarklet:ar!)

#2 Jag totade ihop en egen liten bookmarklet (lmgtfy+tinyurl-bookmarklet), som istället fungerar så här: (i) välj text med markören; (ii) tryck på bookmarklet:en; (iii) en ny sida öppnas, TinyUrl.com som innehåller en genväg till LMGTFY-sidan; (iv) kopiera genvägen (http://tinyurl.com/7rtxwh) och ge den till den frågvise. En genväg är att föredra dels för att den är mycket kortare än adressen i sin helhet, annars; dels för att den frågvise säkert kommer att gå just dit och ingen annanstans.

#3 Men sen hittade jag ett ännu bättre alternativ än den jag skrev! (lmgfty+reque.st-bookmarklet) Den använder sig av reque.st istället för TinyUrl.com; aldrig stött på den tidigare, men verkar fungera väl. (För övrigt verkar samma person skapat som väl detta tredje bookmarklet som gjort reque.st.) Användningen är lite annorlunda --- och mycket bättre ---: (i) klicka på bookmarklet:en; (ii) skriv in sökorden; (iii) en ny liten sökruta öppnas med genvägen till reque.st (http://reque.st/1218); (iv) kopiera genvägen och ge den till den frågvise.

Reque.st fungerar på ett lite annorlunda sätt än Tinyurl.com, och ska jag vara helt ärlig känns TinyUrl.com lite mer tillförlitligt, men tyvärr verkar reque.st vara mer mångsidig gällande sättet det kan användas på (eller så har jag inte klurat ut hur bookmarklet #3 egentligen fungerar ;-D ) --- varför jag inte kan skriva om mitt lilla bookmarklet till att fungera på ett liknande sätt, men med tinyurl.com istället för reque.st. Nåväl. Kanske jag kommer underfund med hur tinyurl.com kan fås att fungera på liknande sett vid något skede; i så fall kanske jag försöker på nytt. EDIT: Ok, nu vet jag att det definitivt kunde fungera även med tinyurl. Om jag bara var lite bättre på javascript. Jaja. Funkar väl så här också. Än så länge.

2 kommentarer:

  1. såhär flyktigt, snabb-läst verkar detdär som nåt typiskt dej, "lättsomenplätt" -för dej, men lång förklaring... ska kolla närmare sen med bättre tid...

    SvaraRadera
  2. Det är precis så lätt som det låter. :-D

    (i) Dra bookmarklet:en till din adressbalk[1]; (ii) klicka på det; (iii) ge sökord; (iv) kopiera texten den ger dig; (v-a) klistra in det i din egen webbläsare för att testa eller (v-b) ge texten åt den frågvise.

    [1] Tyvärr tillåter inte kommentar-funktionen en länk av den typ som en bookmarklet är, så jag kan inte skriva hit den också för enkelhetens skull, men den finns ju i inlägget ovan. I `instruktionerna' ovan syftar jag alltså på #3, "lmgfty+reque.st-bookmarklet".

    SvaraRadera

Avdelningar