Det skrivs om detta både här och där --- men vill någon lyssna sig till lite historia om Darwin och hans arbete, vill jag tipsa er om några special-program från min favvo-poddradiokanal In Our Time: inte mindre än hela fyra 35 minuters avsnitt! Pärlor! Nytt för mig var framför allt om hans ungdom; den senare tiden stöter man ju annars på titt som tätt, Beagle och allt det där. Men minns mig inte ha hört lika mycket tidigare om tiden upp till det.
Programme 1 Melvyn tells the story of Darwin's early life in Shropshire and discusses the significance of the three years he spent at Cambridge, where his interests shifted from religion to natural science.
Programme 2 Darwin's expedition aboard the Beagle in December 1831 and how his work during the voyage influenced and provided evidence for his theories.Programme 3 How Darwin was eventually persuaded to publish On the Origin of Species in November 1859 and the book's impact on fellow scientists and the general public.
Programme 4 Melvyn visits Darwin's home at Down House in Kent. Despite ill health and the demands of his family, Darwin continued researching and publishing until his death in April 1882.
Temat Darwin tangerades även i en annan poddradiosändning jag nyligen lyssnade, nämligen BBC 4:ans Sunday: Religious News, närmare bestämt avsnittet från 11/1:
We talk to the new director of the Evangelical Alliance Steve Clifford, Examine the legacy of a the The Scopes "Monkey" Trial , a landmark moment in the conflict between science and religion in America. Find out what passengers think of the newly launched atheist busses and ask whether Darwin ever believed in God? How have Catholic adoption agencies responded to changes in the law? And on the conflict in Gaza, hear from Forward Thinking who have a centre there. We reflect on how Muslims and Jews with varying opinions in this country feel about the conflict.Bakgrund "Scopes rättegången" är ett berömt rättegångsfall från 1926, i staten Tennessee. Vid den tiden var det olagligt att, i statliga skolor, undervisa om "teorier som förnekar berättelsen om den Gudomliga skapelsen såsom den skildras i Bibeln, att, istället för det, lära om att människan skulle härstamma ifrån lägre stående djur". En lärare, John Scopes, trotsade förbudet och undervisade Darwins evolutionsteori. (Dock helt i enlighet med sin vilja; han t o m uppmuntrade elever att vittna mot honom; åklagaren var hans vänner, o s v.) Vad det hela handlade om, kort och gott, var inget mindre än en rättegång om evolutionsteorin höll sträck eller inte! Till slut kom dock den delen att strykas, och Scopes dömdes vara skyldig till att ha undervisat om Darwin's teorier. 1968 hävde USA:s högsta domstol dylika förbud; Tennessee hade redan året innan hävt the Butler Act, som var orsaken bakom Scopes rättegång.
Till saken I poddsändningen åkte reportern till Dayton, Tennessee, var den ursprungliga rättegången hade ägt rum. Väl där, intervjuades lite av lokalbefolkningen. Ett av målen med rättegången var nämligen att sätta Dayton på kartan --- och det lyckades de med! Men till saken nudå!!! Okokokok, så, det som jag hakade upp mig på var följande.
En av de intervjuade tillfrågades om hon ansåg att fallet fortfarande var aktuellt idag. Svaret var som följande (efter minnet, så förlåt misstag; andemeningen är den rätta i a f): "Aktuellt? Idag? Neeej, det tycker jag inte." Efter en kort stunds tystnad tillade hon en förtydling, "De flesta här, i alla fall de lokala, tror ju förstås att människan skapades direkt av Gud, inte att vi skulle vara avkomlingar av några apor ." Därför var rättegången inte aktuell längre. Det rådde ingen tvekan om vem som hade vunnit; kreationisterna eller evolutionisterna. Åtminstone här, enligt henne, var segraren kreationismen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar