lördag 17 maj 2008

Finska kurs på medborgarskolan

För ett par år sedan försökte jag och Medborgarskolan få till stånd en kurs var man pratade finska. Alltså en kurs för såna som redan kunde lite finska, men vill/behöver ett utrymme var talet hålls i gång. Ingen anmälde sig intresserad.

Nu försöker vi igen! Fast den här gången är det för nybörjare. Fortfarande är det talet som står i fokus, men nu blir det mera ett lärande än vad som var tanken med den första kursen. Inga förkunskaper krävs, så kanske är tröskeln lägre att gå med.

Nu är det bara att hoppas att jag inte tog mig vatten över huvudet. :-D Blir att tänka tillbaka på de där åren i grundskolan och, minst lika mycket!, tänka tillbaka på Virendraji och hur han lärde ut. Försöka få till stånd något lärorikt, utmanande och roligt.

På tal om Virendraji, så tänkte jag tanken att föreslå att jag kunde ha en kortkurs i Hindi också. Men jag är glad att jag lät bli. Å ena sidan hade jag kanskekanskekanske kunnat hålla i en tolv st tvåtimmarspass, som i finskan. Jag tror jag kanske hade kunnat klara av det; kunna fylla den tiden av grejer elverna kunde lära sig; att jag skulle kunna lära dem så pass mycket, ändå. T ex skulle det ju lätt gå många timmar bara åt till de absoluta grunderna, som bokstäverna. Heh, man skulle nästan kunna ha tolv st tvåtimmarspass bara för det! Men å andra sidan, och det här är en ladugårdsväggs-stor sida, så är ju mina hindi-kunskaper ändå så pyttesmå att det skulle kännas konstigt att stå där och kalla mig själv för "lärare". I de allra flesta fall skulle jag vara tvungen att säga "Kan inte säga på rak arm. Kollar upp det och berättar nästa gång!"

Men att ja, finska blir det i alla fall. Såvida folk anmäler sig. Jag vet att det finns folk här som är intresserade; det kommer upp titt som tätt. Så passa nu på! :-D ;-)

5 kommentarer:

  1. Svårt att anmäla anonym, men i övrigt är du välkommen! ;-)

    SvaraRadera
  2. Hej jag är halv finsk men lever med min svenska mor och hennes svenska kille så har aldrig fått chansen att lära mig och är väldigt intresserad hör gärna av dig på Isabellawid@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. Om erbjudandet fortfarande står kvar självklart // Isabella Wid

    SvaraRadera
  4. Du borde ha fått svar per mail, Isabella!

    SvaraRadera

Avdelningar