fredag 16 maj 2008

Firefox och vimperator

Jag har i stort sett undvikt att skriva om datorgrejer, då jag tänker att de flesta som läser här inte är så intresserade. (Rätta mig om jag har fel.) Dessutom så är det bra för mig att fundera på annat också; fastnar rätt lätt i dator-detaljer annars (vilket Linda kan intyga om). Okej, några inlägg har det väl blivit, om påskägg, oväsen och hemsidor. Och vart jag är på väg med det här är ju förstås att det är dags igen.

Firefox. Ni som inte känner till firefox vet inte hur mycket det underlättar att surfa på nätet. (Jag gillar egentligen inte begreppet `surfa' i det här sammanhanget. Men det är det närmaste jag kommer på som har ungefär samma betydelse i sammanhanget internet som `zappa' har när det gäller sammanhanget tv. Bläddra kanske skulle vara ett alternativ, men känns inte riktigt beskrivande. Nåväl, ni vet vad jag menar.) Tabbar! Bara en sån sak. Vilken skillnad de gör. (Inte för att Firefox var först. Så vitt jag vet var det Opera. Men strunt i det.)

Egentligen borde ni vänta en liten stund förrän ni prövar ut firefox, för den version som idag är den senaste, officiella versionen är Firefox 2, och den har inte varit riktigt lyckad. Firefox 3, som är i antågande, fungerar däremot mycket bättre; den är snabbare och kräver mindre datorminne m m. De har dessutom gjort en liten men förvånansvärt användbar förändring i adressbalken (var man skriver in webbadressen man vill till). Känner ni er våghalsiga, prova den redan idag. Annars förväntas Firefox 3 komma i juni.

Vad som fram för allt är Firefox' styrka, är de många tilläggen (addons/extensions/plugins). Ibland ser det nästan ut som att man kan få FF att göra vad som helst. Det finns en hel del listor på nätet av "måste ha"- och favorit-tillägg. Jag vill bara nämna två. Och det är den sistnämnda som har gjort mig så glad att jag överhuvudtaget skriver det här.

Först har vi Video DownloadHelper. Du har kanske någon gång sett videon på Youtube eller SVT Play? (För att inte tala om de många härliga videona på vagordudar ;-) ) Det har kanske någon gång slagit dig att du velat ladda ner videon, för att kunna titta på den även om du inte är vid internet eller något liknande? Men det finns ju ingen "ladda ner" länk eller dylikt --- det är där DownloadHelper kommer in. Ladda ner videon med mera enkelt, och titta på dem när du vill, hur du vill.

Okej. Nu till kärnan av det hela. Allt vad jag hittills skrivit har bara varit inledningen till denna. (Tyckte inte jag kunde nämna en Firefox addon utan att först säga några ord om själva webbläsaren. Nämnde jag det i början förresten? Firefox är en webbläsare.) Jag riktar mig dock huvudsakligen till er som känner till text-redigeraren VIM. (Why VIM?) Gör ni inte det, så bara sluta läs nu.




Jag har nyligen stött på Vimperator! Och det är helt fantastiskt! Gör om din webbläsare till VIM. :-) Tangentbordsförkortningar och jag-vet-inte-vad-allt. Det blir faktiskt både smidigare och lättare; det går snabbare och tycker mina axlar tackar mig redan nu, efter bara två dagars användning. (Förresten, även om du är en van VIM användare så tar det nog en dag eller två förrän du riktigt blir van vid vimperatorn.) Det sitter i ryggmärgen, att man tar till markören direkt då man vill klicka på en länk eller vad som helst. Men det måste du inte göra!

För er som fortsatt läsa fast ni inte känner till VIM, så betyder det i det här sammanhanget att jag kan öppna en ny tabb med sidan vagordudar.blogspot.com bara genom de enkla knapptryckningarna
:t vagordudar.blogspot.com
, eller snarare: Jag skriver in
:t va
, och så trycker jag på tabb; vimperator ger mig några förslag och jag väljer vilket jag vill ha. gt byter till nästa tabb; gT betyder till föregående. Kopiera addressen till den aktuella sidan genom ett klick på y. (Det sistnämnda är förvånansvärt användbart; har inte insett hur ofta jag behöver kopiera adressen till sidan jag är på.) "Klicka" dig vidare genom att först trycka på f, som ger alla länkar på sidan en siffra, och därefter trycker du bara in siffran på länken du vill till. (Det låter längre beskrivet; det verkar som att det borde gå snabbare att föra markören till länken och klicka sig dit. Men ifall man redan har handen på musen går det ungefär på ett jämnt ut, och ifall man har händerna på tangentbordet går det betydligt snabbare. Man måste prova för att förstå.) ---Och det finns mycket, mycket mer.

Tyvärr är dokumentationen inte den bästa. Men det finns en wiki, och så hittade jag en cheat sheet.

Intressant nog verkar jag använda mig mer av kommandona vid min stationära dator. Är väl så att musplattan är så pass mycket närmare på den bärbara, att det går lättare att bara vifta sig hitåt eller ditåt.

(Obs! Försöker du dig på vimperatorn, så var medveten om att den är förinställd på att gömma bort alla menyer och verktygsrader (toolbars)! Skriv in :set guioptions=bmT för att få dem att synas igen.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar