lördag 31 maj 2008

Hallå, grannen?

Vi har många grannar.

En av dem har, för två månader sedan eller så, skaffat internet. Trådlöst sådant.

Han eller hon har nämligen stoppat alla sladdar i väggen, sett att det fungerar, och kört på, så.

Hur jag vet det? Jo, för att personen ifråga inte har satt något som helst skydd på sitt lilla utrymme i etern. Så det är fritt fram för vem som helst att använda dennes internet. Jag har flera gånger gjort det själv i misstag. :-S (Bara för sakens skull, skriver jag detta användande grannens internet. Kändes passande.)

En orsak varför det är en dum idé™ att lämna sitt trådlösa oskyddat, är att det i princip är möjligt att se allt vad personen gör på nätet. (Ifall det inte låter skrämmande, tänk bankuppgifter o dyl så kanske du ändrar åsikt.)

En annan orsak varför det är en dum idé™ att lämna sitt trådlösa oskyddat, är att det tar en knapp minut att komma fram till adressen till routern. Det blev genast uppenbart vad det var för modell på routern, och det tog ytterligare en knapp minut att ta reda på vad det fabriksinställda lösenordet var. Väl inloggad på routern (jo, grannen hade nämligen lämnat kvar det fabriksinställda lösenordet) så är det lätt som en plätt att t ex 1) se statistik över internettrafik 2) se ip-adresser m m, eller varför inte helt enkelt 3) sätta ett lösenord på routern. Nackdelen för grannen där, vore ju då att han eller hon inte kom in på sitt internet. Och det skulle ju vara synd.

Jag skriver om detta bara för att jag finner det så irriterande.

Fast, å andra sidan, ifall man skulle vilja spara pengar en månad eller tre, så skulle det ju bara var att sätta det egna abbonemanget på is och använda grannens internet. Snabbt är det också.

Ifall jag visste vilken granne det var, så kunde jag ju säga åt dem. Men det gör jag inte. Så det kan jag inte. Men ifall du läser detta, grannen, så sätt på ett hänglås eller något åtminstone!

2 kommentarer:

  1. Jag finner det en smula lustigt att du menar att det är lätt som en plätt att ta reda på det ena och det andra om sin granne om de inte har hänglås. Kanske för överbegåvade barn och dataintresserade. För oss andra finns det inte på kartan. ;)

    SvaraRadera
  2. :-D Er... Ja. Det är möjligt.

    Ytterligare en förutsättning är väl att man, vid åsynen av en öppen och obevakad dörr, får infallet KIKA IN. :-S :-O

    SvaraRadera

Avdelningar