måndag 19 maj 2008

På tal om ljudböcker

Läste just ett inlägg på Fatimas blogg, och kommentaren blev så lång så jag tänkte jag lägger upp den här också (obs: något redigerad). ;-)

Det gällde ljudböcker.




Har prövat några gånger att lyssna till ljudböcker. Det verkar helt enkelt inte vara något för mig.

När det gäller böcker behöver jag lätt kunna sätta bort den, låta den ligga sju sekunder eller fyra dagar -- kanske läsa något annat emellan; kanske inte -- för att sedan ta upp den igen.

Jag vill lätt kunna bläddra tillbaka några paragrafer eller en sida, ifall jag t ex somnat eller fastnat i mina tankar. (Det sistnämnda händer rätt ofta, må ni tro...)

Lätt kunna läsa om ett ord jag inte kände sedan tidigare; ett namn jag inte hört; ett vackert uttryck eller ett stycke som rörde upp något alldeles extra.

Det är vad jag saknar då jag lyssnar på ljudböcker.

Däremot har jag blivit allt mer förtjust i poddradio. (Har ju nämnt dylika några gånger tidigare.) Det är mer som korta artiklar; de längsta är mellan 30 - 45 minuter -- perfekt för en lyssningsstund i de vanor jag har njust nu. Och det finns så mycket att välja mellan!, så väldigt många olika. De senaste åren har antalet formligen exploderat.

BBC har t ex många av riktigt hög kvalitet: se listan. Vill man lyssna på svenska så finns det säkert något bland SR:s alla sändningar -- eller varför inte pröva på något nytt med charmig dialekt, finska YLE:s (läs: typ SR) sändningar hittar du här! Ett samlingsställe för svenskspråkiga kanaler överhuvud är Podradio.nu.

Det är nästan lite skrämmande hur det värmer att lyssna på nyheter på hemmamål. Ibland är allt teknik bra! Det är möjligt att bo på ett ställe, och ändå hålla sig a jour med ett annat, genom tidningar på nätet; genom radiosändningar tillgängliga för nedladdning när man själv har tid; vardagsskvaller genom chatt och helgdagsprat med webbkamera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar