lördag 17 maj 2008

Ishockey på tv --- inte

Det har ju den senaste veckan pågått ishockey VM i Kanada. Medan jag fortfarande bodde i Finland såg jag rätt aktivt på internationella turneringar. (Nationella matcher och ligor har aldrig riktigt intresserat.) Efter att ha flyttat till Sverige försökte jag titta lika aktivt, men det blev snabbt så frustrerande att jag allt eftersom slutade. Av outgrundliga orsaker verkar det nämligen allt som oftast bli så att Finlands matcher inte visas. Förutom om de spelar mot Sverige. Eller är i semifinal eller längre.

Men det är inte lika roligt att se på finalen ifall man inte varit med om den finska vägen dit. Det är ju en del av upptakten. Har man inte upptaktakts så är man inte i takt. Och då fastnar man inte lika lätt, då engagerar jag mig inte lika mycket.

Men nu!, nu gjorde TV6 (vilken rörig, plåttrig sida de har!) väldigt mycket väsen om att Oj vad bra sändningarna kommer att bli när vi tar över. Oj ojoj. Och jag trodde ju på dem. Så jag såg fram emot VM igen. Nå... Gång på gång spelade Finland utan att det visades en bild på TV. (Inte ens en stumbild.) Däremot kom det matcher som Lettland mot Schweiz eller vad det var. Inte direkt upptakten jag hade hoppats på.

Jo visst! Visst finns det kanaler som visar matcherna. Om man betalar för dem.

Nå, igår kom det äntligen en match med Finland (semifinal), som visades på en helt vanlig inte-betal-kanal. Och vad händer? Finland går och förlorar. *suck* Kanske borde jag inte ha sett alls. Men, å andra sidan, så fick det bli en upptakt till dagens match: bronset som står mellan Finland och Sverige idag. (YLE, DN, HS)

Det blir m a o väldigt högljutt i soffan här hemma ikväll. Det spelar ju egentligen ingen roll ens vartåt vågskålen tippar just då --- det blir bara olika läten från de olika soffhörnorna beroende på hur det går för vem.

(Om de visar matchen? Klart de gör. Sverige spelar ju. :-S ... Nejdå, riktigt så illa är det väl ändå inte. Eller jo, det har det varit. Men inte med flit, så att säga. Vill man vara välvillig, så kan det väl vara att Finlands matcher kommit olägligt på dygnet; de har spelat dagens senare match, medan det är den tidigare som visats på vanliga kanalen. Otur för oss finnar-i-Sverige, helt enkelt. Semifinalerna och `uppåt' hade de väl visat hur som helst, oberoende vem som spelar.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar