tisdag 3 juni 2008

Stadslopp och mer

Idag är det elva dagar till Karlstad Stadslopp (14 jun). Ska bli spännande att se hur det går. Tredje gången jag ska springa. Första gången gick över förväntan, tidsmässigt, och andra gången gick sämre än väntat. Det sistnämnda dock främst för att det gick så snabbt på första försöket.

Kanske det blir något mitt emellan nu?

På tal om dagar, så är det etthundrafyrtiosju dagar till Berlin Marathon. (28 sept) Även det ska bli spännande! Både för att se om jag skulle få magen att springa i takt med världen just den dagen och äntligen få till ett maratonlopp jag kan vara nöjd över --- och så (spännande) förstås för att det blir i Berlin!

Gällande hur förberedd jag är för såväl Stadslopp som maraton, så vet jag faktiskt inte. Å ena sidan känns det som om jag tränat mer mångsidigt än någonsin (mer styrketräning, yoga; men också mer intervall-löpning); å andra sidan upplever jag det som om jag sprungit mindre än tidigare.

Nu har jag haft olika puls-klockor så länge, att jag börjar ha en ansenlig mängd statistik (kring 450 pass). Första turen är från slutet av december 2004. Det finns några långa uppehåll, några då klockan varit på reparation, och så hade jag inte med den under Indien. Men annars så. Förändringar genom tid blir ganska tydligt märkbara.

Hastighet
Det syns rätt tydligt att jag konstant blivit lite snabbare. Rätt konstant de första sex månaderna av 2005, med ett plötsligt skutt på hösten. Undrar vad som hände då? Sen har det gått framåt rätt bra. De riktigt skarpa "dalarna" är i två fall maraton. Vad som hände i december 2006 vet jag inte, kanske var jag sjuk och hade få och långsamma springturer. Men sammanfattningsvis ser det ju riktigt bra ut inför Stadsloppet!


Sträcka #1 Så kommer vi då till var jag är lite orolig för: sträcka. Att jag inte fått in tillräckligt många kilometer än. Och onekligen ser det ut som att det jag upplever stämmer: jag har sprungit mindre nu. Men inte alls så mycket mindre som jag trott. Topparna, alltså månaderna då jag sprungit riktigt mycket tidigare år, har infallit sig juni/juli. Då har maratonet varit i augusti. Nu blir det i september. Kommer att satsa mer på längre rundor nu, särskilt i juli. Kan nog gå bra det här ännu.

Sträcka #2 Ännu en graf med sträcka. Det mörkblå är kortaste sträckan den månaden; "medel-blå" är medeltals-sräckan; ljusblå är längsta sträckan. Mount Everest där nere är maraton. (Orsaken varför det inte finns två Everest, trots att jag sprungit två maraton -- och de givetvis var lika långa -- är att klockan inte ville fungera under hela sträckan. Den nöjde sig vid 30km.) Igen kan vi konstatera att, visst, jag har sprungit lite mindre nu -- och framför allt har de långa passen inte varit lika långa som tidigare --, men stor skillnad är det inte.

(Graferna är, givetvis, gjorda av mitt lilla projekt Polaring.)

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag såg att du kan hindi.

    Det är nämligen så att jag ska tatuera min mormors namn, Ulla, på hindi. Har googlat det, för att se hur det skrivs men får fram en rad olika förslag. Det var även på så sätt jag ramlade in i din blogg :) Undrar därför om du skulle kunna hjälpa mig med detta!
    Skriv gärna i en kommentar, eller maila mig på: lundbergmalin85@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. (Skulle jag bara lämna kommentaren okommenterad här skulle det ju se ut som om jag vore ohyfsad & okänslig, då jag bara ignorerat ovanstående förfrågan. Det är jag inte; det har jag inte. :-) Varför jag känner att jag måste plita ner här att: )

    Malin har fått svar per mail.

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt snabba svar! ..Och för svaret på kommentaren ;)

    SvaraRadera

Avdelningar