onsdag 17 december 2008

Lediganslaget jobb: präst.

Har ju finkammat arbetsförmedlingens platsbank det senaste, mm, ja blir väl dryga halvåret nu; dels för lärarjobb i hela landet --- redan bara för den sakens skull att jag blir glad av att se en ledig tjänst med de ämnena jag har även om jag inte kan söka den p g a arbetsort eller dylikt. Det är liksom lugnande att se att möjligheten ändå finns; det finns jobb för såna som mig. :) ---, dels för alla lediga jobb här i närheten.

Till saken.

Bland lediga jobb i närheten såg jag för en tid sedan en lediganslagen tjänst för en präst! Nu är det kanske bara jag som är lite konstig, men jag tyckte detta var rätt komiskt. Tanken att även präster sitter och tittar i platsbanken; letar jobb; blir glada av att se en lediganslagen tjänst. Trott att de alltid sköter sånt här internt inom kyrkan. Och om jag inte har sett många annonser om jobb som lärare i fil/rel, så är det allt ännu mindre för präster! Detta är nog den enda jag kan minnas mig ha sett överhuvudtaget.

Präst

Xxxxx Kyrkliga Samfällighet
Publicerad: 2008-xx-xx, Annons-ID: xxxx-xxxxxx
Xxxxx (Kommuninformation), 1 plats

Hamnar du på plus?
Kyrkorådet i Xxxxx har under hösten 2008 gjort en omvärldsanalys av församlingen och har i det arbetet kommit fram till följande sökprofil för tjänsten som komminister
+/- i församlingens gudstjänster blir våra liv och vår vardag belysta av Guds evangelium
+/- inspirera oss att upprätta tecken på Guds rike
+/- ägna särskild tid åt dem som befinner sig i utsatta situationer
+/- barn är viktiga "inte för att de är framtiden", utan för att de är barn nu
+/- hjälp oss att finna former för vår landsbygds utveckling
+/- karriär är lika med arbete i en landsbygdsförsamling och att ägna tiden åt människor i alla åldrar
+/- var engagerad och driven med vilja att omsätta idéer till verklighet
+/- arbeta gärna i grupp och ha lätt för samarbete både inom den egna personalgruppen och med andra aktörer inte minst i det lokala samhället
+/- var beredd att handha även svåra situationer där du stundtals kan känna dig ensam i dina beslut och handlingsmönster
+/- var tydlig och ha en Kristuscentrerad förkunnelse där församlingsbor och medarbetare känner sig bemötta och sedda

Xxxxx kyrkliga samfällighet omfattar tio församlingar i [Värmland]. Vårt arbetslag består av ett 60-tal medarbetare, varav åtta är präster.

Nu söker vi en präst.

Tjänsten är en heltidstjänst i pastoratet med församlingsansvar i Xxxxx, som en viktig del av arbetsuppgifterna.

Varaktighet/Arbetstid Tillsvidare Heltid
Lön Fast lön
Ansökan Tillträde efter överenskommelse. Ansökan med löneanspråk skickas senast den xx januari 2009 till: xxxxx kyrkliga samfällighet, xxxxx, xxxxx xxxxx. E-post: xxxxx.xxxxx@xxxxx.xx
Så... Hur är det, hamnar ni på plus?

Mmm... I o m annonsen kunde man väl också kanske spekulera huruvida präster går till arbetsförmedlingen, alltså när de inte har en kyrka att verka i. Arbetslösa lärare har man ju (tyvärr) hört mycket om --- men arbetslösa präster? Med tanke på hur många som går ur kyrkan så kanske detta är ett reellt problem idag? Finns det ett präst-fack, tro? Fyller präster i a-kasse kort? Hur ser arbetsmarknaden ut överhuvudtaget?

3 kommentarer:

  1. Hihihi, ja, det känns lite lustigt att leta prästjobb. Själv har jag skicka iväg en ansökan idag till en eng/rel-tjänst i Nacka. I deras annons stod även att "Vi ser HELST att du har behörighet". Passar ju perfekt om man NÄSTAN har behörighet. Jag håller tummarna. Men annars blir det ju Södertörn, så det rör på sig i vilket fall.

    SvaraRadera
  2. Lycka till!!
    Men tråkigt att ni lämnar Karlstad.

    SvaraRadera
  3. Hahaha, ja jag tänkte "vad sjutton håller han på med, varför skriver han sådär?!" det ser onekligen hemskt tokigt ut:)

    och nu ska jag berätta en sak som får mig att skämmas lite. Jag var inte heller där igår, haha! Vi får dela på skamvrån vi två tror jag:) Jag skyller på mitt i veckan och alldeles för sent, plus att emma inte skulle med heller. Då kan jag ju inte sitta där helt ensam..eller hur. Nåja, spelningen hade gått riktigt bra! men det var inte så mycket folk, kanske 50 pers eller nåt. Kan det också ha att göra med mitt i veckan och alldeles för sent tror du?

    Mår ni bra föresste, alla fyra? Vart tog julfikat vägen? Det är mycket att skämmas för nu för tiden märker jag, haha.

    SvaraRadera

Avdelningar