söndag 7 december 2008

Grattis Finland!

Eftersom en del som läser den här bloggen inte är från Finland, så kanske det är värt att skriva om följande.

Finland firade sin 91:sta självständighetsdag igår (6 december). Alltså 91 år sedan Finland, den 6 december 1917, förklarade sig självständigt ifrån Ryssland. Detta firas. Kanske inte med en liknande yra som Norges 17 maj, men med minst lika stort allvar. Vill ni läsa mer om händelseförloppen, så får man åtminstone en översikt på wikipedia.

Vi firade genom att titta på slottsbalen, J+P+A kom ner de också. Kiva!; ju fler desto roligare!

Sedan flera år tillbaka har YLE varit snälla nog att erbjuda en live-ström av sändningen på nätet! (Tack för det!) Förra året hade jag också tänkt följa med; laddat hela dagen, både mig själv och batterierna i datorn. Så gick jag då till Swadha för att titta på balen --- bara för att till min bestörthet och besvikelse märka att jag hade beräknat tidsskillnaden fel! ... Balen hade redan slutat för två timmar sedan, eller något liknande. Så den dagen var det en besviken liten finne-i-Indien som gick tillbaka hem.

Vill ni se valda bilder, kika hitåt eller ditåt. (Gallerier med bilder ifrån balen alltså. Inte bilder ifrån vår soffa.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar