onsdag 10 december 2008

"Religioner i sig själva är fredsälskande"

Så har Ahtisaari fått ta emot Nobels Fredspris! (HS; HBL; DN; SvD)

Många artiklar verkar ta upp uppmaningen till Obama eller ämnet "Mellanöstern-konflikten" i allmänhet. Varför jag tänkte lyfta upp en annan detalj i hans tal:

Vi kan inte låtsas, år efter år, att vi försöker lösa konflikten – måste också nå resultat. Under min karriär har jag sett många konflikter där religion har använts som vapen. Religioner i sig själva är fredsälskande och kan utgöra en konstruktiv kraft i fredsbygget – även i Mellanöstern. (SvD, hela talet)
Tyckte faktiskt det kändes som en större poäng då jag såg hans tal, men det var säkerligen bara för att jag blev så glad av att höra honom ta upp det. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar