torsdag 11 december 2008

Linux skivor konfiskerade

De flesta av er kanske inte är så intresserade av Linux och liknande. Det gör inget. :) Brukar undvika skriva om dylikt alltför mycket här, men detta tyckte jag var för intressant för att lämna okommenterat. Därutöver tangerar det ju lite lärartjosan och så har för tillfället tid för strunt. ;)

Första gången jag stötte omnämndandet av det här mailet avfärdade jag det som ett skämt/påhitt. Är faktiskt fortfarande inte helt övertygad om att detta inte är något hittepå, men får väl anta det är sant tillsvidare i a f.

Helios, en bloggare som är en linux [swe]-anhängare, fick följande epost av en lärare från en

"... såg en av mina elever med en grupp av barn samlade kring hans bärbara dator. Då jag tittade på datorn såg jag att han gav någonslags demonstration. Eleven uppvisade egenskaperna av sin laptop och delade ut linux skivor. Efter att ha konfiskerat skivorna stämde jag upp ett möte med eleven, och det var så jag fick veta om dig och din organisation. Mr. Starks, jag är säker på att ni har en stark tro på vad ni gör, men jag kan varken stöda era satsningar eller tillåta dem ta plats i mitt klassrum. Än så länge är jag inte heller säker på att vad ni gör är lagligt. Ingen mjukvara är gratis, och att sprida en sådan villfarelse är skadligt. De här ungdomarna ser upp till vuxna för råd och disciplin. Jag kommer att undersöka den här saken i mån av tid och försäkrar er, att om vad ni gör är olagligt så kommer jag att åtala. Mr. Starks, jag tillsammans med många andra, prövade Linux [in college], och, jag försäkrar er, era påståenden är grovt överdrivna och bygger på falskheter. Jag beundrar era ansträngningar för att göra datorer tillgängliga för missgynnade personer, men att sätta linux på dessa datorer håller våra unga tillbaka.

Det här är en värld var Windows [swe] kan köras på snart taget varje dator, och att anordna en maskeradfest för ett operativsystem [eng] hjälper inte de här barnen på något sätt. Jag är säker på att om ni kontaktade Microsoft [swe], så skulle de med glädje tillhandahålla er med kopior av en äldre version av Windows, och på det sättet kunde era faktiskt vara till nytta åt dem som får dem..."
(Min översättning; originalet här)
I kommentarerna till blogginlägget var Helios tar upp detta, kan man även läsa att andra har erfarenheter av att Linux-skivor inte bara konfiskeras i skolan, utan att elever t o m har blivit avstängda på grund av att dela ut dylikt. Även då med motiveringen (parafraserat) "detta är för bra för att vara sant; det måste handla om piratkopierade program." (Jag har i o f s lite svårt att trå att elever skulle bli avstängda utav det, och bara det; piratkopierat eller inte! Men strunt i det för tillfället.)

H. följde upp ovanstående epost med sitt eget svar. Det tänker jag dock inte lägga in och översätta här; ni kan läsa det själva ifall ni är intresserade. (Summerat står det att läraren har fel; det är sant, det är såväl gratis som fritt, och att han hoppas hon står för sina ord och faktiskt kommer att kolla upp saken närmare.)

Rätt intressant att läsa kommentarerna till inlägget; vissa är ju förstås överdrivna, men det gör dem ju inte mindre intressanta för det. (Bara man läser det med nypor salt.)

Vet inte egentligen vad mer jag vill ha sagt med detta. Blev paff när jag läste det bara. (Och skeptiskt; det låter "för dåligt för att vara sant", så att säga.) Det är ju bra att läraren tog tag i vad hon upplevde som något skadligt för eleverna. Vem vet, ifall hon faktiskt kollar upp det hela; vad linux är och så vidare, så kanske det kommer att bli mer sånt på hennes skola. (Mer linux, alltså; inte fler konfiskeringar.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar