tisdag 1 april 2008

Håhh-hå, jajja

Det var dags att putsa min cykel. Använder den ju varje dag, minst 12km och ofta lite till, sommar som vinter. Inte servat den sedan förra sommaren nu... Hade ju tänkt ta tag i det före jag åkte till Indien, så den skulle vara glänsande och lättrullad att tas i bruk när jag kom hem. Men det blev ju inte till något; fanns nog med saker att ta tag i då.

Kedjan började dessutom bli lös. På min gamla cykel kunde jag själv -- efter några om, ett flertal men -- korta av den själv, men det gick inte med den nya. Man var tvungen att ha specialverktyg; inte bara de vanliga kedje-avbrytarna. Vidare var växel-vajern utsliten -- med mera.

Två år sedan jag fick den; den har fått tåla en del...

Så jag förde in den! (Eller ja, det var väl en omskrivning. Linda! var snäll nog och förde iväg cykeln till Hardys, då jag var i Arvika.) Hur länge tog det att få den tillbaka? En dag! Jag upprepar: jag fick tillbaka min cykel nästa dag! Idag. Tjoho! :-D

Men så fick jag betala kring 760kr för det också... Men det var som sagt ny kedja; ny vajer; nytt lite annat smått och gott -- plus smörja och fixa, rikta hjul med mera. Och man får väl tänka som så, att det är i princip allt jag betalat för två års användning. Inte illa, det!, om man börjar jämföra med bränslekostnader, bilförsäkringar och så vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar