söndag 2 mars 2008

Vasaloppet

Vad gott det var, med plättar! Och trevligt med sällskapet. Tack ska ni ha!

Och grattis till Jörgen Aukland och Sandra Hansson; vinnarna i årets Vasalopp. :-D

Än mer imponerande än deras vinnartider (4:13:45 respektive 4:47:16) är ju dock att de som fortfarande i skrivande stund -- och, faktiskt, ända fram till klockan åtta idag kväll! -- droppar in i målet i Mora. Tänk, de som kommer i mål då har alltså varit ute i hela tolv timmar! Det är imponerande, det!

Om det går att dra några som helst paralleller från mitt springas och vad jag förbränner då; så gjorde jag ju av med kring 1.800KCal på de två timmarna jag var ute och sprang i förrgår. På fyra timmar skulle jag alltså gjort av med kring 3.500KCal; och på tolv timmar skulle det bli dryga 10.000 KCal! Det är mängder, det! Nu kanske det inte går åt riktigt lika mycket då man skidar som när man springer, men så stor skillnad är det knappast -- tiden påverkar långt mer, om jag förstått det rätt. Så även om jag tror att kalori-förbrukningen som min klocka rapporterar är för hög, även om jag tror att löpning drar mer än skidning, så är det allt imponerande när man tänker på vad de gör av med där ute i spåren!

2 kommentarer:

  1. Mmm...tack för en smarrig frulle! Perfekt att bli bjuden på morgonen efter partyt kvällen före.

    Just det ja...VAsaloppet, det glömde jag att kolla in. Jag hade bara pankisar och prat i tankarna. ;)

    SvaraRadera
  2. Tack för att du kom. :-D

    Linda har inte berättat under exakt vilka omständigheter den här traditionen kommit till, men det är ju som du säger: perfekt morgonen efter kvällen före. Så jag misstänker lite att det är precis så det ska vara. ;-)

    SvaraRadera

Avdelningar