söndag 23 mars 2008

Bibeln med nya ögon

För en månad sen eller så, stötte jag på en artikel i NY Times om någon som ritat Bibeln som serietidning. Tyckte detta lät väldigt spännande -- och bilderna från "serietidningen" gjorde mig än mer nyfiken! Men lät det vara, då. Härom veckan råkade jag igen på en artikel om Siku och hans Manga Bible, och det ser ju bara så hurja ut! Tycker ni inte?! Det gjorde i a f jag. Tänk att kunna visa något sånt i klassrummet! De skulle ju bara gapa, eleverna. Skulle jag gjort, åtminstone.

Men inte finns de ju att få tag på här, tänkte jag. Så jag började leta på amazon; hittade dem -- men sökte ändå för säkerhets skull hos Bokus. Och tammitusan, där var de ju! För en spottstyver! Sökte en gång till, på Ad Libris -- och 'ajjemen, fanns där med! Till och med ännu billigare där! På Ad Libris kostade en bjässe på 1.168 sidor eller 1,36kg(!) så lite som 203 kronor! Det är ju ing-en-ting! Absolut ingenting!

Höll på att gå upp i limningen när jag såg det! Vad billigt! Vad roligt! Hade dock inte riktigt pengar att köpa hem, men jag berättade om böckerna åt min handledare på VFU:n, som också tyckte de verkade spännande. Hon beställde hem den ovan nämnda bjässen, och så ett par till -- mer om den nedan.

En vecka eller så senare damp de ner i skolan. Och Manga Bibeln var precis så läcker som den hade verkat! (Kan nämna för andra nyfikna, att just den ovan nämnda bjässen kanske inte nödvändigtvis är den man ska inhandla: kring tre fjärdedelar är text-versionen av Bibeln. På engelska, givetvis.)

Texten i själva serien är en blandning mellan raka bibel-citat och "moderniserade uttryck." Det funkar!, det tycker jag. Ypperligt är även små flikar "Är du intresserad, läs mer här", och så hänvisas det till den relevanta passagen i Bibeln. ---Använder man det i klassen, kan man ju ha en svensk bibel på sidan av, och så får de slå upp passagen där och jämföra eller vad man vill. Perfekt! :-D

Klicka på bilderna nedan för att se närmare, eller ladda ner det som en pdf-fil från `huvudsidan'.
Muahahah, åh vad mycket roligt jag ska ha med den här bibeln i undervisning! :-D ... Tyvärr inte under VFU:perioden, då jag inte har kristendom nu. Men sen, så!, när jag väl fått jobb. (...)



Nästa bok tipsade min handledare mig om. The Bible Illuminated! Nedanstående är själva pärmbilderna till Bibeln; gamla testamentet till höger, nya till vänster.
Hela Bibeln är med; all text. "Böckerna" är närmast riktigt tjocka tidningar, pappret likaså. Men det är inte texten som är huvudsaken, utan bilderna. Det är den belysta Bibeln. Och ljuset kastas av fotografier. Foton som berör; foton som upprör.

Jobs bok finns tillgänglig på nätet för provläsning -- här. Nedan en bild från just Jobs bok.Det finns bilder som ovan, som kisar kritiskt med ögat åt samhället; det finns bilder som tar fram det mänskliga, både det jobbiga och det fina. Det finns bilder som är -- och ska vara -- fula, det finns bilder som är riktigt vackra. De allra flesta av dem får en att tänka till.

Alla av bilderna är från idag. En del av Bible Illuminateds belysning ligger i att ljuset för den till vår samtid. Den kan göra Bibeln aktuell för eleverna. Gôttans!

Finns att köpa på båda Bokus och Ad Libris -- den sistnämnda har även en "2 pack" för det överkomliga priset av 345 kr. Inte illa.

Tänk vad det finns. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar