tisdag 25 mars 2008

Köp ett träd för fyra däck?

Igår hörde vi något i en tv-reklam som verkade lite underligt.

Just det, att vi hörde något besynnerligt i en tv-reklam är i o f s inte så konstigt. Man skulle helt klart kunna göra en hel blogg med just det -- reklam-kufigheter -- som det enda innehållet.

I det här fallet var en Michelin-reklam. "Köp fyra däck så planterar vi ett träd," som rapporterat av bl a Sportbilen. (Bilden uppe till vänster är från Michelins hemsida.) Fyra bilringar är väl ändå rätt dyrt?, tänkte vi. Att plantera ett träd kostar väl inte mycket?, fortsatte vi resonera. Nu rider de billigt på miljövågen igen!, slog vi fast.

Nu har jag tittat efter lite. Och vi drog nog något förhastade slutsatser.

För det första, så är bilringarna i sig bättre för miljön än `vanliga däck'. Detta skulle vara för att de drar mindre bensin (p g a minskat rullningsmotstånd). ... Nu skulle jag, å andra sidan, tro att det finns andra sätt, andra betydligt mer effektiva sätt, att göra däck bättre för miljön än att minska bensinförbrukningen. Jag tycker det snarare låter som att Michelin vill ge ytterligare incitament för köparen att välja de här ringarna, genom att prata till plånboken. Men strunt samma. Vad vet jag.

För det andra, så har Michelin tydligen redan köpt upp ett område i den s k Atlantiska regnskogen; området torde vara kring 30 hektar. (Enligt Sportbilen var det ungefär så stort som Gamla stan i Stockholm, d v s 36ha.) Här skulle rymmas 30.000 träd, men hur många som planteras beror på hur många däck som köps. Men såvida man får tro artikeln, så är de ju ändå på god väg. Det är inte bara prat.

För det tredje, kostar det 12 kronor, enligt Instituto Terra, att plantera ett träd i Atlantiska regnskogen. Vad Michelin bekostar är dock inte bara planteringen av ett träd, det är ju även själva området -- plus att trädet tas omhand i tre år. Vad som händer med plantan efter de tre åren har jag inte sett omnämnt... Rimligtvis är det inte mycket till "träd" vid det laget. :-S Meeeen, jag tycker ändå det verkar bra att detta överhuvudtaget nämns. Jagmenar, de kunde ju lika väl bara ha låtit det vara onämnt, och låta alla anta att det är för en lång tid det handlar om.

Ifall man skulle bekosta bevarandet av en så stor yta som 30 hektar, i Mata Atlântica, så skulle det kosta ca 45.000kr. (30ha ≈ 74,13 acre; bev. av 1 acre = 100$; 1$ ≈ 6,12kr)

Fyra st Michelin Energy Saver däck skulle gå på omkring 1.720kr.

Bara för att säkerställa att följande är helt, helt klart: jag har ingen aning om vad jag pratar om. Alla siffror jag kommit med ovan är från olika ställen på internet. Jag vet inte hur säkra de är; jag vet inte exakt vad Michelin kommer att göra. Siffrorna för träd och bevaring är vad det skulle kosta för mig att göra samma sak.

Skulle jag nu ha pengarna och vilja rädda 30ha av den Atlantiska regnskogen, då skulle jag donera 45.000kr till (exempelvis) World and Trust; skulle jag ha pengarna och vilja plantera 30.000 träd där, så skulle jag donera 367.468kr till Instituto Terra.

Michelin köper alltså ett träd för fyra däck. Ska de få in 30.000 träd har de sålt 120.000 däck. Om de har sålt 120.000st däck så har folk köpt bilringar för omkring 206.400.000kr. Mm-m... dryga 206 miljoner. Visst!, pengar går även till återförsäljarna och blah blah blah --- 206 miljoner! Två-hundra-sex-miljoner! Drygt! Pengar till utveckling och blah blah blah --- 206 miljoner!

Så-1, det verkar rätt bra, ändå. Michelin har, om man får tro Sportbilen -- och vem litar inte på sportbilar! --, redan reserverat ett område var träden ska planteras. Det känns som att de är på gång. Och ringarna i sig är ju bättre för miljön (?), så det är ju också bra.

Så-2, det känns ändå som att de ger bort en rätt så obetydlig summa. Både mark och träd, om jag donerade, skulle gå på 412.468kr. Det är omkring 2% av 206 miljoner. Tja... Inte är ju två procent fy skam heller, inte. Men jag antar, jag kan inte tänka mig annat än, att Michelin har ett förmånligare avtal än vad det skulle kosta mig att både bevara området och plantera träd. Så jag tror det är en betydligt lägre siffra än 2% det handlar om. Men jag vet, som sagt, ingenting om det här.

Summa summarum? Äh, jag vet väl varken mer eller mindre nu som då. Bilringar kommer jag hur som helst inte att köpa. Jag har ju ingen bil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar