torsdag 6 mars 2008

Tidsbrist+

Jahapp. Nu är jag då här. På praktik. Har fördelen att få göra vad jag vill av timmarna jag undervisar -- och turen att få, bland annat, hinduism på min lott under tiden här. Gôrbra! Väldigt roligt att se vad turen till Indien, vad alla statyer med mera som jag hämtade med, vad alla bilder och allt allting filtreras ner till.

Svaret är: fem lektioner. Fem ynka lektioner! På den lilla tid ska jag hinna beskriva hinduism, både förklara lite vad det är -- kônstige ord som dharma, karma, reinkarnation; fenomen som heliga kor och allt vad det är -- samt försöka konkretisera det lite, ge dem en smak med hjälp av just bilderna och filmerna och alla-tingera.

Och problemet är inte att jag tilldelats så lite tid här, utan att den kursen vari vilken man i gymnasiet går igenom världsreligionerna (Religion A) är så kort. Det är kursen i sin helhet som har ett så litet utrymme i planerna och dokumenten och allt vad det heter.

Inte undra på att det blir halvfärdiga bilder, kônstigheter som sitter kvar efteråt. Hur kan man ge en rättvis bild, inom det lilla utrymmet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar