fredag 29 februari 2008

Veckan

Jahapp. De två veckorna före denna har jag varit ute på praktik; på VFU, som det heter. Gôr-roligt, är det! ... Vilket ju är tur, det, då det är sista praktiken jag här förrän jag är klar med lärarutbildningen. Efter förra praktiken kändes det faktiskt riktigt träigt att komma tillbaka till universitetet igen, sätta sig på `fel sida katedern'.

Tillbaka till veckan. Den här veckan. Den här veckan har varit sportlov, så jag har inte varit varken i Arvika eller på universitetet. Min förhoppning för veckan var att (1) skriva på Kabir och/eller (2) skriva på någon eller några av de *räknar efter* tre uppsatserna som ska skrivas till den pågående kursen. Sen finns det ju även (3) en hel del planering att göra till lektioner den kommande veckan. Hittills -- och det är alltså fredag -- har det inte blivit något alls utav (1), men har ändå samlat på mig en hel del text för (2), så det är ju bra. Men framför allt har veckan handlat om (3). Och då närmare bestämt videoredigering.

Ifall ni inte har redigerat så mycket video digitalt, så kan jag berätta åt er att det är resursödande, tidskrävande, ganska tråkigt och lite svårt. (Med `resursödande' menar jag att det kräver mycket av datorn; även om man har en hel del nyp i datorn så tar det tid att göra både ditt och datt.) Men å andra sidan, så får man väldigt mycket gjort själv på sin egen dator! --Ända fram till en DVD med menyer och tavara. Men det tar sån tiiiid.

Jag har alltså petat ihop bitar ur videoklipp från Indien, försökt göra lite helheter av det, och sätter -- komma att sätta, för jag är inte riktigt så långt ännu -- dem samt bilder på en DVD som jag sen kan använda i undervisningen. *pust*

I söndag, då är det Vasaloppet! Vilket betyder att plättlaggen är vallad och redo! 7.30 börjar sändningen; då läggs pannan på värmning. 8.00 går starten -- både för skidarna och för ätarna. Det här är en tradition Linda fört med sig. Titta på Vasaloppet och äta plättar. En tradition värd att vårda! ;-) De flesta år har vi varit rätt ensamma framför tv:n. Vilket tyvärr lett till att det blivit väldigt, väldigt mycket plättar för bara våra magar. Till all tur har vi hjälp detta år! Mmmm, vad gott det ska bli!

Finland! Ifall ni vill se hela loppet, så visar SVT det på nätet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar