tisdag 19 februari 2008

Kan det vara sant?

En kväll för några veckor sedan -- en stund sen, men jag minns det som om det vore förra timmen -- kom Linda hem med ett leende på läpparna. ...Det misstänker jag i alla fall. Jag såg det inte; jag arbetade i vardagsrummet. "Det finns en överraskning åt dig i kylskåpet," sa hon efter en stund.

Oj, tänkte jag. Kanske något extra gott till kaffet, eller något liknande.

Föga kunde jag ana vad det handlade om.

Linda hade nämligen -- under över alla under -- hittat köttpirogerKonsum i Mitt i city. Kan ni tänka er! Köttpiroger. Här, i lilla Karlstad. Jag visste inte vad jag skulle säga; min lycka var gjord.

Okej, kanske någon av er säger. Hur kan man bli så glad över malet grishjärta i friterad deg? Ja, säger jag, det är bara att smaka och förstå. Det var i o f s inte Saarioistens köttpiroger, utan "bara" Atrias. Skulle det handla om en dröm-dröm värld, hade det ju varit det förstnämnda Konsum införskaffat. Men fy för klaging; detta är gôrbra, det! Åh, vad det var gott! Om det är något jag saknat, i matväg, från Finland, så har det varit köttpiroger.

5 kommentarer:

  1. Köttpiroger... Det du saknar mest? Jag sitter här lite som ett frågetecken.

    SvaraRadera
  2. *skrattar* Kan tänka mig att det är lite som "korv och mos" för en svensk.

    Räta ut frågetecknet genom att prova på godsaken, vet jag. ;-)

    SvaraRadera
  3. ha ha... from what I can understand.. Linda found bread that came from your hometown in FinlanD?! Cool... oh! Have been going to the Ganesh brothers to find a suitable sculpture to take home... not sure what else I want!

    SvaraRadera
  4. A kind of pastry, yes; though not particular to my hometown, but rather to Finland in general. (Perhaps found in Russia as well; I imagine influences come from there anyway.) These `meat-pastries' are something I haven't been able to find in Sweden before. So it was a big, big surprise. And they were soooo good. :-D

    Have you looked at Vijay's (one of the sculptors) paintings?! Some of them are great! He has got many of ghats; some of Ganga Mahal -- he knows the Swedes will be wanting those ;-) -- but his speciality is of Ganesh. I'm sure he's told you that, though? And showed you newspaper articles? Ask to see his gallery as well!, if he hasn't shown you already. (It's on the other side of the street; opposite to where they sell the sculptures.) That's where he has all the Ganesha-paintings.

    Took me quite some time to find the ones I was looking for -- but I'm really, really! happy that I found them, now. Posted them on my blog not so long a go; they're hanging on walls now. None of Ganesha though; only the three from ghats... I'll pick up some Ganesha-paintings next time around. ;-D

    SvaraRadera
  5. hejsan!
    har varit lite fattigt med kommentarer tycker jag, men köttpirogerna har väckt uppmärksamhet. Är du medveten om att man dock inte ser några köttpiroger när man klickar på länkarna till Saarioinen och Atria du lagt in?
    dessutom är länkarna på finska, så om man sen inte vet att leta efter "lihapiirakka" kommer man inte mycket längre

    SvaraRadera

Avdelningar