tisdag 19 februari 2008

Kan det vara sant?

En kväll för några veckor sedan -- en stund sen, men jag minns det som om det vore förra timmen -- kom Linda hem med ett leende på läpparna. ...Det misstänker jag i alla fall. Jag såg det inte; jag arbetade i vardagsrummet. "Det finns en överraskning åt dig i kylskåpet," sa hon efter en stund.

Oj, tänkte jag. Kanske något extra gott till kaffet, eller något liknande.

Föga kunde jag ana vad det handlade om.

Linda hade nämligen -- under över alla under -- hittat köttpirogerKonsum i Mitt i city. Kan ni tänka er! Köttpiroger. Här, i lilla Karlstad. Jag visste inte vad jag skulle säga; min lycka var gjord.

Okej, kanske någon av er säger. Hur kan man bli så glad över malet grishjärta i friterad deg? Ja, säger jag, det är bara att smaka och förstå. Det var i o f s inte Saarioistens köttpiroger, utan "bara" Atrias. Skulle det handla om en dröm-dröm värld, hade det ju varit det förstnämnda Konsum införskaffat. Men fy för klaging; detta är gôrbra, det! Åh, vad det var gott! Om det är något jag saknat, i matväg, från Finland, så har det varit köttpiroger.