tisdag 5 februari 2008

Snabbaste springturen i år -- tack fitMusic.com!

Jag har inte sprungit länge, men det börjar väl ändå bli en fyra år eller något liknande. Under en lång tid var ett av målen att springa ett marathon. Det är nu avklarat, två gånger om. ---Och en tredje gång på väg, förresten! Planen är att springa Berlin Marathon den 28 september. Men det var inte det jag skulle skriva om. Ett mål jag hade redan före jag ens börjat drömma om att springa in på Helsingfors Stadium var att springa 7km under 30 minuter. Detta har visat sig vara betydligt lättare tänkt än sprunget. Ibland har jag varit irriterande nära, men hittills aldrig under.

Snabbast jag har varit i år var tisdag förra veckan. Har en runda här (se nedan), som är 7.2-7.4km, beroende på lite hur man tar sig kring vissa hörn. Det tog mig ca 4min 30sek per kilometer. För att ha sprungit samma sträcka under halvtimmen, skulle jag måsta springa varje kilometer på 4min 22sek eller snabbare. Åtta sekunder mindre per kilometer alltså. Det ska gå. Förr eller senare, så!

En gång var jag faktiskt så nära som 30:21. Gissa om jag var irriterad då, över varje bil som inte stannat; varje fotgängare eller cyklist som envetet kommit ivägen.

Men tillbaka till förra tisdag. Nedan ser ni några grafer från turen. Jag måste ha haft puls-bandet på lite dåligt i början -- ni ser, på graferna nedanför, hur det börjar väldigt lågt och hackigt för att sen stiga betydligt och lugna ner sig. Det är först vid kring en och en halv kilometers sträcket som det börjar fungera som det ska, med andra ord. (Hastigheten borde däremot vara någorlunda okej.)
Riktigt så här nära maxpulsen brukar jag inte springa så här tidigt. Vanligtvis brukar jag inte lyssna på musik när jag springer, utan på olika prat-program. En av mina favoriter är In Our Time från BBC 4. De har väldigt intressanta program!, oftast är det riktiga vetare och kännare som är där och pratar. ... Men, å andra sidan, så kan vi ju utan tvekan slå fast, att pulsen min inte går upp i över 90% -- och håller sig där i över tjugo minuter --, då jag lyssnar till prat om the Four Humours, Plate Tectonics eller the Fisher King.

Det här är standard-rundan. Den jag skulle vilja springa under 30min.

Graferna kommer av kombinationen klockan Garmin Forerunner 305, som s a s tar vara på informationen, och så programmet Polaring, som då visar den information som klockan sparat. ---Polaring har jag faktiskt skrivit ihop själv!

Nåväl, orsaken varför det gick så snabbt den här gången, var för att jag bläddrat lite på Podcastdirectory, hittat några podcaster som är gjorde uttryckligen för träning. Tänkte nämna några av dem ifall andra är intresserade.
  • fitMusic ger en ny mix varje vecka. Det var deras Speed Racer som jag lyssnade till då jag sprang rundan som nämndes ovan. Å ena sidan kan en ny låt varje vecka låta som lite; å andra sidan finns hela deras arkiv tillgängligt att ladda ner som mp3:or eller så är det bara att prenumerera på podcasten (via iTunes eller vad ni nu använder) och ladda ner via den.
  • beatport.com har jag faktiskt inte lyssnat på under springtur ännu, men verkade lovande. (Jag vet, jag vet; borde inte tipsa om något som jag faktiskt inte kan tipsa om. Jag vet ju inte om det är något att ha! Men pröva ni! :-) Så kan ni varna ifall det inte var värt att lyssna till, trots allt.)
  • Podrunner vet jag däremot vad det är. Steve Boyett, han som gör musiken och lägger den upp på nätet för dig att träna till, presenterar Podrunner så här:
    "Podrunner is a free, weekly series of fixed-BPM dance music mixes [...] for runners, joggers, power-walkers, aerobics, spinning, or any fixed-tempo workout."
    Även här finns ett ordentligt arkiv med musik -- ännu större om ni tar det via RSS, alltså ifall ni prenumerar på det som podcast. På nätet finns bara en bråkdel av det. Det intressanta här, är att det rubriceras klart och tydligt var det är för rytm på musiken -- i beats per minute. Vilket alltså direkt kan jämföras med pulsen. Hurudan runda tänkte du träna/gå/springa idag? En ganska lugn? Då kanske du väljer sången 131 BPM - Mainstreamer. Tänkte du däremot pressa dig lite hårdare, så kanske du väljer 171 BPM - Quicksilver istället! Ni ser poängen? Välj musik efter vad ni siktar att ha för puls, så att säga. :-) Av samma `DJ' finns även Podrunner Intervals; vad det är säger ju sig självt. Det lämpar sig förstås inte bara för intervall-löpning. Lika väl kunde man väl träna vad-som-helst, bara man varvar lugnare stunder med hårdare träning.