onsdag 29 oktober 2008

En månad sedan Berlin

Nu är det då en månad (och en dag) sedan marathon i Berlin.

Enligt senaste Runner's World[1] "rekommenderar de flesta läkare" att man väntar så länge som 30 dagar förrän man börjar "löpträna inför nästa tävling".[2] Skulle jag väntat trettio dagar förrän jag begav mig ut i löparspåret hade jag alltså varit ut först idag! Kan bara (mar)drömma om hur grinig jag skulle vara med så lång tid utan att springa... De här läkarna menade på att man bör vänta så länge även om det känns bra i benen!, för det kan finnas "mikroskopiska skador" kvar. (Små nog för att spela roll, men inte tillräckligt stora för att kännas, är hur jag tolkar det.)

Nio gånger har jag hittills varit ute sedan Berlin. Ovanligt många har dock varit korta. Riktigt korta, faktiskt. Så många som fyra stycken har varit fem kilometer eller kortare! Å andra sidan har de varit relativt snabba --- långt mycket snabbare än vad jag hittills sprungit så nära efter ett marathon.

Marathonen syns i graferna[3] nedan dels som toppar gällande sträcka totalt --- upptakten till. Dels som topparna för längsta sträcka den månaden --- själva marathonet. Dels som dalar i såväl hastighet som sträcka sprunget --- efter marathonen. Helsingfors Marathon sprangs i augusti såväl 2007 som 2008.

Sträcka och tid sprunget, totalt (2004-2008)


Sträcka totalt, (2004 - 2008)
på bild månadens kortaste distans; distans i medeltal; månadens längsta sträcka



Hastighet, medeltal (2004 - 2008)


Sträcka och tid, oktober 2008.


Och så!, som avslutning, några bilder som kanske intresserar även de som inte blir helt till sig av förtjusning utav grafer och statistik gällande löpning. ;) MarathonFoto tog ju bilder av oss utefter banan i Berlin. Att döma av det ringa antal bilder på mig, jämfört med bilder av pappa och Patrick, så verkar jag ha gäckat fotograferna. Men någon bild fick de ändå!



[1] Svenska Runner's Magazine:s hemsida är för övrigt gruvligt tråkig. De enda orsaker man kan ha att gå dit är antingen om man prenumerera eller köpa något från deras internetbutik...

[2] Citaten ungefärliga; utefter minnet. Har inte tidningen framför mig.

[3] Graferna är som vanligt gjorda med Polaring. (Blogginlägg om Polaring.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar