fredag 3 oktober 2008

Pärlor för svinen

Under tiden i Indien hade vi bl.a. föreläsningar av professorer från Banares Hindu University. Ämnena sträckte sig från Sacred Geometry of Banaras och Women in India till Peace Research, indisk filosofi och musik. Ibland insåg jag hur lyckligt vi var lottade, hur framstående personer vi hade framför oss. Andra gånger mindre så.

Indisk musik har kommit på tal här i dagarna, och jag kikade in på Wikipedia lite för att läsa på om Dhrupad. Vid läsningen tittade jag på `externa länkar' --- och överst var länk till Ritwik Sanyal. Vår föreläsare i ämnet indisk musik. Nu tycker jag inte man ska svälja Wikipedia-artiklar med hull och hår, utan alltid ta dem med en nypa salt. Men nog verkar han vara ännu mer prominent än vad jag anade mig till under föreläsningen.

Hmm... Spelade ju in föreläsningarna med diktafon; han sjöng för oss också, det borde vara inspelat. :) Men --- ännu bättre --- vi har ju också Youtube. Här har ni honom:



(På tal om något helt annat --- ni missade väl inte de två inläggen om Leopold [1] [2] p.g.a. min långa harang om Berlin marathon?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar