torsdag 9 oktober 2008

NasoKlar

Var ju rejält snuvig förra veckan, täppt i näsan och allt det där. Få saker jag finner lika frustrerande som heltäppt näsa. Som tur var finns det ju ett stort sortiment med olika nässprayer, som jag ibland upplevt som rena gudagåvor.

Det senaste året eller så har sprayen dock inte bara öppnat näsan, den har även gett mig en riktigt rejäl huvudvärk. Inte alltid, men oftast. Kanske beroende på att jag flera gånger i rad, alltid i misstag, köpte en menthol nässpray. Jag vet inte. Inte trevligt, hur som helst.

Så när sprayen tog slut under förra veckan tänkte jag söka ett alternativ. Jag tänkte nässköljning.

Förutom mot täppt näsa, så ska det ju också vara bra för bihålorna. Länge sen jag haft problem med dem nu, men i tonåren hade jag det ganska ofta.

Vidare --- och ni får ursäkta om det blir osmakliga bilder jag målar upp härnäst --- har jag sedan en tid tillbaka haft en envis klump någonstans i hålorna bakom näsan.

Jag pratar om Klumpi. Han bor där uppe någonstans i näs-hjärn trakten, och vill inte bort. Då jag snyter mig drar jag i Klumpis händer armar ben --- men han ger sig aldrig helt. Och vad värre är, när jag väl dragit ut Klumpis extremiteter så måste han ju dra ihop sig igen. Det tar sjukt. Riktigt sjukt. Värker som bara den i pannan, och det är en värk som varken Burana eller Ipren rår på. Ja ingenting hjälper. Så går det när man bråkar med Klumpi, helt enkelt. Men nu ska det bli andra bullar! Nu ska Klumpi få tampas med något annat än bara lite snyt(n)ingar; nu ska det bli nässkölning!

Bli inte förskräckta nu. Det är inte så hemskt som det ser ut. (Även om jag undrar hur roligt modellen på bilden hade det, egentligen. Hur många bilder de tog förrän hon såg så där oberörd ut. "Vadå, det här gör jag ju varje morgon efter tandborstning?")

Hälsokosten --- samma som hade mag-tarm gelen --- kunde även denna gång hjälpa till. En NasoKlar, var så god. Hem och prova. Spännande!

Fungerade riktigt bra. Inte lika brutalt effektivt som nässpray kanske, men definitivt en hjälp. Vad som gör denna till en vinnare i jämförelse med sprayen, är ju att man kan använda den hur länge som helst. Varje dag!, om du så vill. När man är förkyld eller har andra besvär sköljningen hjälper mot, kan man lugnt göra det upp till fyra gånger per dag. Det gjorde jag. Perfekt.

Man blandar i lite salt i ljummet vatten och, ja, häller genom ena näsborren och ut i andra. När jag var riktigt täppt rann det inte så bra åt ena hållet, men slutresultatet blev ändå rätt bra. Lättandat. I instruktionerna står det att man ska blåsa lite lätt genom näsborren man hällt vattnet. Det gör jag. Och sen snyter jag mig ordentligt. Klickar till lite i öra och annanstans, och så känns det... lätt. Riktigt bra, faktiskt. Jag vet inte, kanske man inte borde göra så; snyta sig så ordentligt direkt efter. Men själv tycker jag det är då jag får störst nytta --- ungefär som man får rent en tom ketchupflaska. In med vatten, skaka skaka, ut med allt. Upprepa tills rent.

NasoKlar hjälpte definitivt mot nästäppan --- få se om den rår på Klumpi.

Som en smårolig parentes kan nämnas att namnet "NasoKlar" endast används för den svenska marknaden. På norska heter den "Nesehornet"; på finska "Sarvikuono"; på engelska "Rhino Horn". Varför är den svenska så klinisk och fantasilös?

2 kommentarer:

  1. Leo, Leo, Leo!!!
    nu vill jag inte se denhär näs-flickan mera, hon är säkert fin o näsmojängen säkert bra, men vill varken tänka på Klumpis eller hans kompisar nu längre.... hittar du ingen annan bild så tycker jag det är läge för en skön bild på Leo

    tack!

    SvaraRadera
  2. Hmm... Jag ska se vad som kan göras åt saken. ;)

    SvaraRadera

Avdelningar