tisdag 30 september 2008

Bentasil --- pytt!

Jag är snuvig. Och som ni vet finns det inget som är så högljutt klagande som en man med täppt näsa. Dessutom är jag sliten efter söndagens marathon (mer om det senare!) och trött då jag inte fått någon sömn alls i natt.

Försöker att det inte ska höras allt för mycket i ton och "n"-ljud på jobbet, men... ja, gick till apoteket för att få hjälp. Näsdukar och halspastiller som skulle sätta fart på rören, rensa näsan en liten stund i alla fall. Botaniserade i hyllan. "Bentasil" tyckte jag lät så där lite lagom kliniskt och effektivt. Halspastill. Mm-m. Och för säkerhets skull eucalyptus. Ett säkert val, kan man tycka.

Icke så! Det var de sämsta halstabletter jag köpt. Mjuka(!) och mjäkiga. Lämnar halsen torrare efter än före och gör knappt någonting alls åt rören i näsan. Pytt!

Vill jag ha karkki går jag till butiken. Vill jag ha något halstablettsliknande går jag till butiken. Vill jag ha något som verkligen fungerar och rensar upp, så litar jag på att apoteket har dundergrejer. Det har de säkert också. Men detta var inte det.

Frågade ju förstås efter alla förkylningars nemesis, Finrexin. Tror ni att de har det i Sverige? Näää! Precis. Ingen Finrexin.

"Men vi har säkert någonting motsvarande," tillade expediten med ett leende, "Tror du inte det?"

"Man skulle ju hoppas det," svarade jag. Men nu är det ju inte så.

:(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar