torsdag 4 september 2008

Alkohol dödar fler i Finland

Under det, tror jag det var, sista senaste året året jag bodde i Finland sänktes alkoholskatten. Alltså 2004. Och den sänktes rätt rejält: 44% för sprit; 32% för öl och 10% för vin.

Vi bodde då i Tölö, och cyklade ofta förbi fyllecellen där. Rätt snabbt tyckte vi oss faktiskt märka en skillnad --- cellen hade fler kunder. Då jag läste filosofi i Stockholm tog jag bland annat en kurs i argumentation, var en av uppgifterna var att analysera en av statens offentliga utredningar. Det var rätt roligt, egentligen. Eftersom jag hade åsikter om saken, och var nyfiken, undersökte jag en utredning som bland annat tangerade Sveriges eventuella sänkning av alkoholskatten. Närmare bestämt var det SOU 2004:86, "Var går gränsen?". Jag blev förvånad över att man föreslog en sänkning av skatten, att man inte avvaktade för att studera följderna i Finland noggrannare. Förvånad, då jag har för mig att det rätt snabbt kom alarmerande rapporter om ökat missbruk, ökad dödlighet och så vidare.

Nu har ju inte Sverige sänkt skatten ännu, och vad jag vet är det inte på tapeten heller. Bra det. Läste idag på YLE:s sidor om en färsk rapport, publicerad i American Journal of Epidemiology, av följderna sänkningen av alkoholskatterna hade. (Hittade tyvärr ingen direktlänk till ifrågavarande artikel. Hmh.)
  • Alkoholdödligheten bland män ökade med 16%; bland kvinnor med 31%.
  • Den vanligaste dödsorsaken var olika former av långtidssjukdomar. Inte minst alkoholrelaterade "fel" på levern. Dödsfall beroende på dylika ökade med 41% för män och 38% för kvinnor.
Det kanske ni visste redan, men bland de i arbetsför ålder i Finland, är alkoholen den vanligaste dödsorsaken. Undrar vad den vanligaste dödsorsaken, för folk i arbetsför ålder, är i andra länder. Vet någon?
...
Kippis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar