tisdag 5 augusti 2008

54 dagar till Berlin maraton!

Idag är det 54 dagar kvar tills Berlin marathon. Som jag skrev tidigare, så har jag inte sprungit lika mycket i år, som jag sprungit de två senaste åren inför ett marathon. Men jag tänkte att jag nog hinner, och siktade på att lägga in många långa lopp i juli månad.

Tyvärr blev det inte riktigt som jag tänkt mig. Jag vet inte om jag kanske stukade foten mycket lätt eller något, men något gjorde i varje fall att högerfoten inte alls ville med och springa. Den ville helst halta efter lite. Först efter 15 minuters övertalning gick den med på att hänga med i samma fart som resterande leder. Men vid det laget så hade jag redan satt så mycket energi på att springa halt, att jag inte hade mycket kvar. Därför sprang jag iställer nästan rekorderligt många korta (bara omkring 5km) turer under juli.

Detta var som värst för tre veckor sedan. Turligt nog, verkade de korta turerna ändå hjälpa. Det gick något bättre varje gång. Och nu känns benet & foten så gott som återhämtade. Och faktiskt kunde jag ändå springa så pass många gånger, att jag under juli månad sprang mer än vad jag gjort sedan juli 2007! (Längst till vänster i bilden från Polaring nedan är inte juli, utan augusti, som ju knappt börjat ännu. Därav den "låga balken".)


Nåväl, alltså ändå sprungit drygt 130km under juli. Men de långa turerna fattades! Och med en återhämtad högerfot kände jag att jag --- för mitt självförtroende inför marathonet, om inte annat --- bara måste få in en lång. Så jag började springa med siktet mot att vara ute i två timmar. Och, se där!, 2h25min senare hade jag sprungit nästan 27km!
Men titta vad snirkligt det blev. :-) Än vart det hit... och än vart det dit. Rätt roligt ändå, omväxlande. Och omkring hälften av kilometrarna var på mjukt underlag --- inte sällan på en smal, smal stig invid trottoaren, men kanske 8-9km eller något sånt är på spånbana eller dylikt.


Det känns gôtt att ha fått en så lång tur i benen. Siktar på att springa ytterligare en som nosar på 30km förrän marathonet. Tror inte det blir fler. Försöker få in den om ungefär två veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar