torsdag 5 mars 2009

Just nu

Haft fullt upp senaste tiden. Här är lite av vad som hänt:
  • Var till Finland en kort sväng; åkte torsdag kom tillbaka måndag. Tyvärr blev Linda magsjuk några timmar ifrån färjan, och var sängbunden fram tills avresedag. Och den här gången var det ju dessutom lite `hon' som var grejen, då det var ett och ett halvt år sedan hon var där senast.
  • Så gott som säkert att jag skulle råka på det också, tänkte vi. Men det slapp jag. Däremot åkte jag på en rejäl förkylning, med tempen närmare 39 än något annat största delen av tiden. Så arbetsmässigt var förra veckan inte särdeles bra: Finlandsresa på måndag; jobba tisdag; sjuk onsdag till fredag. Behövde faktiskt veckoslutet också för att bli något så när frisk. Tråkigt ställa in finskakurserna på torsdagkväll var det också, vi har ju knappt kommit igång med dem, känner jag...
  • På söndag var det ju Vasaloppet!, vilket betydde att det var det traditionsenliga vasaloppsplättkalaset! Veteranen Stina kom, liksom Victoria, samt Mosse och Kristin med sin Tuva. Som vanligt stod jag för plättarna --- en av mina bravurnummer i köket, om jag så får säga det själv. ;-)
  • Dessvärre blev det ett litet avbrott i mumsandet för några av oss, då grannen var på väg bilandes till andra änden Sverige --- 600km körsträcka ---, men ackun hade laddats ur! (Vadå typiskt?) Så blev liten jakt efter sladdar, samt buffa bil. Tack Mosse!, å grannens vägnar. :-D
  • På söndag var det ju Vasaloppet #2!, och den här gången var pappa minsann i form! En jättebra placering på 3583! med tiden 06:33:07. Grattis! ---Vilken tur att han inte åkte på Lindas magsjuka (eller min influensa). Det var det första Linda sa, då magsjukan i Finland var ett faktum: "Bara nu inte Bertel får det." Och det fick han inte. *Puh!*
  • Måndag var jag på jobb igen --- men den här veckan skulle inte komma bli något bättre, arbetsmässigt. Det första jag fick höra när jag kom på jobb var att "[resebyrån] gjort klart att de inte vill ha något vidare med mig att göra." Sparken från kundtjänsten, med andra ord. Däremot fick jag vara kvar på själva call centret.
  • De har klagat på mig sedan långt tillbaka, resebyrån. Och jag på dem. Ja, det är väl egentligen det de klagat på mig om --- att jag ifrågasätter dem och deras metoder. Det får man inte göra. Medan jag tycker det är värre att de behandlar sina kunder som skräp; att de i förlängningen gör mig till en lögnare inför dem som ringt in till kundtjänsten. Gång på gång har de sagt åt mig att "sluta tänka". Som jag har sett det har jag försökt hjälpa dem. Vad som är gott för deras kunder är väl gott för företaget? Mitt jobb som kundtjänstarbetare är väl att tjäna kunderna så gott som möjligt? Men se det var det inte! Då blev jag tillsagd att "inte tänka som en kund". *suck* Ska väl också erkänna, att jag kanske inte reagerar så där jättebra på en order som "sluta tänka". Det är en av de saker jag annars brukar vara lite stolt över; att det är något jag är bra på (att tänka och klura ut saker; inte att inte göra det, det är jag uppenbarligen inte en fena på). Nåja. Nog om det här nu. Sammanfattningsvis kan man väl i alla fall säga, att jag mådde riktigt, riktigt illa av att jobba där, av att behandla kunder så där. Det här var nog det bästa för både resebyrån och för mig.
  • Sedan måndag eftermiddag säljer jag broderier per telefon. Jag gör mitt allra bästa att känna mig glad i det, att jag har ett jobb. Jag vet att det är något att vara tacksam för, inte minst i tider som dessa. Även om jag ju inte med rent samvete kan säga att jag är nöjd med det. Men det behöver jag väl kanske inte vara heller? Vore jag nöjd skulle det ju innebära jag inte strävade efter mer, eller hur? Och det bör jag väl göra? Annars vore det väl ett jäkla slöseri med studiestöd från statens sida, och studiearbete från min sida, till att få den här lärarutbildningen?!
  • Dessutom behövde jag inte gå ner i arbetstid heller --- trots att det normala för försäljare här är 6 timmars arbetsdagar. Jag tror jag inte är alltför långt ifrån sanningen ifall jag skriver att de skrapade ihop något åt extra åt mig att göra, bara för att kunna erbjuda den gamla 8 timmars arbetsdagen. Så en fjärdedel av arbetstiden är egentligen ren ynnest nu från deras sida. Call centret, och särskilt mina kolleger --- både dem jag satt med på kundtjänsten, och dem jag sitter med nu --- är jättebra, där har jag ändå (också) haft tur.
  • EDIT (6 mars 17.40): stryk ovan nämnda ynnest. Se det senare inlägget.
  • Något jag kan tycka är lite förvånande, är att jag inte är så där väldigt dålig på det här med att sälja saker. ---Det vill säga då det handlar om kunder som på riktigt vill köpa vad jag har att erbjuda. (Jo, det händer.) Man kanske ska säga så här istället: jag är ok på att lägga fram något för en kund på ett bra sätt. Vill han eller hon sen köpa det, så betjänar jag gärna och jag gör det bra. Vill han eller hon däremot inte köpa det, så är jag otroligt dålig på att kränga det på denne. ;-) Heh heh, få se hur länge de vill ha mig kvar där.
  • På tisdag ville resebyrån ha in mig som vikarie i kundtjänsten. Vilken planering, va!? De ska träna in en ny om några veckor --- schemalagt sedan länge! ---, men har ändå så bråttom att bli av med mig att de inte kan vänta tills dess? Som sagt, mig var det bara en god nyhet för, egentligen, att få sparken därifrån, men det här kan ju fungera som en liten fingervisning om vilken planeringsförmåga och framförhållning stället har...
  • Händelserikt på fronten "Lindas jobb" också, men ska inte ta upp det här. Däremot kan det nämnas att hon har fört ett veritabelt krig med papper sedan några veckor tillbaka, för att ansöka om havandeskapspenning.
  • Springa har jag inte kunnat göra knappt något under februari månad; sjuk två gånger om. :-( Får försöka ta igen det nu i mars!!
  • Lillingen mår bra, även om han/hon orsakat halsbränna åt Linda de senaste veckorna, så att hon inte fått mången blund om natten. Men det verkar lite bättre nu, med det. Magen mättes häromdagen, och hon var väl lite i underkant på något mått. Växt "enligt sin egen kurva" --- med vilket menas att jämfört med sist så har babyn växt på i rätt takt. Men generellt sätt skulle det inte skada om hon/han var lite större. Inget att oroa sig över, men väl något som följs upp. Varken mer eller mindre.
  • Under 80 dagar kvar till den beräknade förlossninsdagen! Även om det är bara 5%, eller något sånt, som föder på utsatt datum, så är det ju liksom ändå ett datum man har i sikte. Någonstans måste man ju planera mot!
  • Det börjar alltså bli dags att handla lite väsentligheter. En barnvagn, t ex. En tvättmaskin behöver vi också, det är jag övertygad om. I dagsläget tvättar vi i husets --- mycket goda! --- tvättstuga, men en nackdel med den är, att det är väldigt svårt att få tider där. Man måste alltid vänta minst en vecka mellan tvättider och så vidare. Jag tror inte det är något vi skulle uppskatta med lilling i huset.
  • Idag börjar föräldrautbildningen! Ska bli lite spännande att se vad det är för något. Under några eftermiddagar, kanske det var fyra till antalet, nu under mars så ska vi träffa andra föräldrar och, ja, utbildas. ;-) Heh heh. Som sagt, lite roligt ska det bli.
Som ni märker är det alltså inte utan orsak som jag inte skrivit så mycket här den senaste tiden.

7 kommentarer:

  1. Sitter och småläser mellan sovstunder här...
    Din senaste vecka har varit händelsefull märker jag! *ler*
    Tycker det är SÅ BRA!!! att du inte ställde upp som vikarie!!! *ler småelakt i feberyran åt "youknowwho"... lever på hoppet om att dom någon gång skall förstå.... att allt fungerar inte med deras... eh.. vad ska vi kalla det?... oflexibla(?) [jaaa försöker vara snäll!! :P] sätt att agera... men men...
    Thumbs up for you!!!

    Lycka till med broderierna!

    *vinkar vackert från lopplådan*
    //M

    SvaraRadera
  2. väntar med spänning på att få live-information nästa vecka hur det går till när du säljer broderier... men, som din mommo sa, du låter så snäll på rösten, så visst köper tanter broderier av dej, det är jag övertygad om

    SvaraRadera
  3. @M: Jamen de är ju inte riktiga där nere! Hur kan man en dag säga att "vill inte ha något mer med dig att göra", och nästa dag ringa in en som vikarie och förvänta sig att man bara snällt ska tacka ja till det?! :-S *himlar med ögonen*

    @Kerstin: Nå, de av tanterna som på riktigt vill ha ett sånt broderi som jag erbjuder, de kanske köper. Men det är ju definitivt inte så att jag prackar på folk som inte vill ha. Utan säger de att de inte vill ha så tackar jag liksom för mig.... Vilket väl inte är riktigt fullt så som jag ska göra. :-P Men det här är liksom så gott jag kan göra inom området.

    SvaraRadera
  4. du måst göra nåt åt dethär kommentar-joxet..... väldigt förvirrande

    SvaraRadera
  5. Nu förstår jag inte. Vilket jox? Vad är förvirrande? :-S

    SvaraRadera
  6. Vad spännande att läsa om allt som är på gång i ditt liv! Skönt att läsa att ni mår bra alla tre (iallafall nu efter sjukdomar). Saknade dina pankisar/plättar...mmmmm

    SvaraRadera
  7. Hade väldigt, väldigt gärna skrivit om något annat spännande. Som t ex vad spännande och roligt med ett nytt jobb jag gillar. Om jag bara hade ett sånt. Men har fastnat i gnällträsket. :-/ ---Även om det just nu känns lite bättre. Ska försöka få nedplitat något i en litet mer positiv ton också, inom en snar framtid.

    SvaraRadera

Avdelningar