fredag 4 juli 2008

Tidslinje

Jag tycker om att illustrera siffror och sakförhållanden i bilder. Mina ögon ser relationer tydligare än vad tankarna klarar av att måla upp, särskilt när det handlar om just siffror --- även då numren är årtal. Berättade tidigare om att det var svårare än det borde vara att göra grafer med datorn; d v s svårare än det borde vara att få till stånd grafer som är precis så som jag vill att de ska vara. (Halpahalli-grafer som ser ut lite hipp som happ men visar det viktigaste får man ju däremot snabbt ihop-petat med sitt-val-av-Office-program.)

Nu ville jag åskådliggöra ett antal årtal i bild som jag skulle kunna använda i uppsatsen om Kabir. En tidslinje av något slag. Och jag ville att datorn skulle rita den åt mig.

Fördelen med att ha datorn och skapa grafer istället för att rita dem för hand (i eller utanför datorn), är att man måste göra om allt jobb då någonting nytt uppkommer. (I alla fall för att få det och se snyggt ut.) Ifall jag hade fyra årtal, ritade dem för hand --- och det sedan visade sig att jag ville ha två årtal till, skulle jag kanske vara tvungen att rita allt från början igen. Om datorn däremot gör jobbet, behöver jag bara säga åt dem att nu finns det ytterligare två årtal jag vill ha med --- och så ber jag den rita upp det på nytt.

Liksom gällande skapandet av grafer, så är det ett jobb som är som klippt och skuret för datorer. Det är petigt, men reglerna är tydliga och det borde gå lätt att utföra med tanke på alla andra kônstigheter de klarar av. Så är det icke! Jag sökte länge och väl efter ett program, eller ett tillval till något program, som skulle kunna göra snygga tidslinjer åt mig.

Lustigt nog hittade jag inget bra program som skulle kunna göra det. Precis som var fallet då jag sökte graf-lösningar så var det för mig smidigaste att använda något som är utvecklat för webbläsare. Knepigt, egentligen. Men kanske är det för att lösningar utvecklade för att visa upp saker på nätet är uttryckligen gjorda för att visa saker, visa upp ditt och datt för besökarna till diverse sidor. Att utseendet betyder lika mycket som innehållet. Till skillnad från vanliga datorprogram, som kanske främst är utvecklade att ta hand om innehållet, men inte alltid gör det så snyggt.

Det blev Simile Timeline som jag faktiskt använt mig av tidigare också. Nackdelen med det är att dokumentationen är närmast obefintlig; bara de enklaste implementationerna beskrivs, och sen får man lite gissa/leta sig fram ifall man vill göra något krångligare.

Så här ser i a f tidslinjen jag gjort ut, just nu. Jag använder den för att illustrera olika saker som har att göra med datering av Kabir. (Klicka på den för att se större variant!)

(Egentligen är det där en bild av resultatet, och inte resultatet i sig. För att se vad jag menar, titta närmare på den där. Titta sen på andra exempel gjorde med Simile Timeline, som tidslinjen över religioner eller över mordet på JFK. Snajsiga, eller hur? Med tanke på att min tidslinje "bara" skulle komma i uppsatsen, d v s i pappersform och som pdf, så var det ju dock helt onödigt för mig att göra något så avancerat.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar