Under januari månads tid har Londons bussar varit ateisters slagskämpar; 800 bussar har burit reklam med uttrycket "There's probably no God. Now stop worrying and enjoy your life." Detta har debatterats mycket --- till och med förvånansvärt mycket, kan jag tycka.
Ursprungligen hade de tänkt gå med "There is no God. ...", men reklambyrån ville inte gå med på det; tyckte det var för starkt. Senare har väl just detta probably kanske varit en av detaljerna som gjort det till en lyckad kampanj. Nu är det inte ateister som försöker slå in något i huvudet på troendet, utan mer en "uppmaning till att tänka fritt", enligt Richard Dawkins, upphovsmannen till kampanjen och författaren till boken The God Delusion. ... Vidare låter det ju onekligen lite mer komiskt; det är lite lättare att komma ihåg. Mer slagkraftigt, helt enkelt!
Dawkins menar att ingen höjer på ögonbrynen åt religiösa budskap; dem är vi vana vid att möta konstant. Men anti-religiösa, det är ovant; det är provocerande. Det orsakar debatt. Och debatt, tänkande, det är "en styggelse för religion", menar han.
Hur det än må vara med det, så går nu de troende till motattack. Religionskriget fortsätter --- på Londons bussar. Från och med i måndags (9 Jan 2009) rullar 125 av Londons bussar fram med slagordet: "The fool hath said in his heart, there is no God." (Ps 53) Kanske inte en helt fullt lyckad kontring, kan jag tycka. Inte lika slagkraftigt. Men jag tror ju definitivt inte slaget var slut här; det kommer säkert att komma en fortsättning.
---Och så länge detta religionskrig fortskrider med Londons bussars reklamplats som slagfält, kommer de som säljer reklamplatserna att skratta hela vägen till banken.
PS. Ifall det råder någon oklarhet om saken: jag delar inte Dawkins åsikt om att tänkande skulle stå i motsats till religion!
PPS. Bilden är ifrån Wikimedia Commons.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar