torsdag 3 november 2011

Hello Utah! (Och lite om creative commons.)

Internet. Det är allt ett bra roligt ställe.

De bilder jag lägger upp på Flickr är i regel licensierade under creative commons. Närmare bestämt en by nc nd -licens. Vilket i praktiken betyder att vem som helst får ta bilden, och använda den till vad som helst --- så länge man (1) berättar vem som tagit bilden, alltså jag; (2) man inte använder bilden i ett kommersiellt syfte; (3) och inte ändrar på bilden. (Det finns andra licensieringsmöjligheter under CC också.)

Tar inte bilder för att tjäna pengar i vilket fall som helst, så jag förlorar inget, och kan en av fotografierna komma någon till gagn --- desto bättre.

Häromdagen hade jag en lite intressant kommentar på en av mina bilder. Användaren UtahPublicEducation tackade för att jag lagt ut fotot under CC och berättade att den använts som illustration i deras nyhetsbrev för november.


Alltså pryder inte bara min bild, utan även min nuna, Utahs statliga/allmänna skolas nyhetsbrev denna månad.

De hade antagligen sökt efter bilder som är fria att använda (CC eller dylikt), som hade med undervisning att göra, och hittat min.

Det här hade aldrig hänt ifall jag inte lagt upp bilden som CC. Då hade fotot stannat på min flickr-sida, och inget mer hade hänt. Nu kunde den komma till nytta --- och kanhända komma göra det även framöver.

Internet. Det är allt ett bra roligt ställe. Men man har bara så roligt som man gör sig. Och än bättre blir det ifall man bjuder lite på, och av, sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Avdelningar