söndag 8 november 2009

Åland Marathon 2009

Äntligen! Äntligen ett marathon som inte faller på magbesvär; som inte faller på brist-av-ork. Äntligen ett marathon som inte faller på någonting, utan var allt fungerade som det skulle!

Till förberedelsena hörde förstås Silicea mag-tarm gel, hur knepigt och/eller motbjudande det än kan låta. (Det är det för övrigt inte. Motbjudande alltså. Det är som att dricka lite kisel uppblandat med vatten. Ja, för det är det ju.) Matintaget dagen innan bestod av två rejäla morgonmål, ett hemma och ett på Cityterminalen; en rejäl middag på färjan över; och så ett lite udda kvällsmål (se bilden till höger). Morgonmålet innan loppet var kaffe, juice, yoghurt och müsli. ---Jag äter efter devisen "normalt är bra: irritera magen så lite som möjligt".

Själva loppet startade 8.30, vilket jag några dagar innan var lite nervös över --- med tanke på morgonmål osv. Men vi åt ca två timmar innan, och det räckte till bra. Klarade även (visade sig) av att inte dricka för mycket, något jag misslyckades med bl a under mitt första marathon.

De nyinhandlade kläderna visade sig passa vädret ypperligt. Höll nog inte helt upp vid något tillfälle, men mestadels var det som en lätt dugg-dimma som hade lagt sig över Mariehamn med omnejd. Några riktiga droppar kände jag väl också av vid något skede, men det var inte många. Temperaturen kring +6. Handskarna tog jag av vid kanske 15km; pipon vid 36 --- då jag kände att lite extra uppfriskning skulle sitta fint.

På tal om uppfriskning hade jag på förhand tänkt att jag skulle låta bli förfriskningarna förutom när jag kände för det. Kan tyckas uppenbart,
men det är det inte. Vanligare är att tuta på drickadrickadricka hela tiden. Men som tidigare
nämnts, har jag upplevt det som för mycket. Nu stannade jag fyra gånger för att dricka, första gången vid 15. Perfekt. Och inte en vessapaus på hela sträckan. Underbart. (Verkligen. Ni kan inte ana...)

Resultatet blev till sist 3h34min --- personbästa med hela 22minuter. Höll ett jämnt tempo, som synes på grafen nedan. Tog varvtider vid tredjedelar: första 14km gick i 4:53 tempo; 15--28km gick i 4:53 tempo; 29--42km gick förstås lite långsammare, 5:22. I genomsnitt 5:03.


Puls och hastighet


Höjdkurva/banprofil


Karta, översikt


Karta, rutt