tisdag 7 augusti 2012

AXA Fjällmarathon 2012

På lördag ska jag springa ett marathon igen. Denna gång i fjällen. AXA Fjällmarathon.


Inte något jag hade tippat på förhand jag skulle göra -- aldrig ens varit i fjällen tidigare --, men ser fram emot upplevelsen. För det kommer säkert bli det. En upplevelse.

Bilden nedan är tagen från Fjällmarathonets bildgalleri, 2011.



Grämer mig redan å det grövsta att jag inte kommer ha kameran med. (Kolla in någon av banbeskrivningarna eller bildgallerierna för ytterligare smakprov.) Vet att vyer jag aldrig sett tidigare kommer visa sig, men jag får väl nöja mig med att ha ögonen extra öppna.

Det blir lite backigt: 1800 höjdmeter. Tre fjäll ska bestigas. Därav de många backpassen ni kunnat läsa om på twitter, tidigare.


Just nu är jag däremot lika fundersam över skor som höjdmeter. Senaste året har jag sprungit så gott som enkom i Fivefingersen, men de börjar bli rätt slitna. De också -- skorna på bilden till vänster är de ännu äldre Kayanosarna. Får se hur det blir med det.

I övrigt känns formen faktiskt rätt bra. Trots vissa, smärre missöden nyligen. (Var riktigt orolig där, en stund. Men gått bra!) Förberett mig som vanligt, och t o m resan börjar nu vara klar.

Vad tiden kommer känns mycket svårt att uppskatta. Och det är inte heller något jag har särskilda mål kring. Nu handlar det inte om att komma under det ena eller det andra, utan bara att springa, och njuta! ... Men helt kan jag ju inte låta bli att gissa; gaffeln får dock bli vid. Någonstans mellan fem och sju timmar, kanske?



Det twittras rätt flitigt om loppet --- ni kan följa skriverierna här på bloggen. Bokmärk sidan, och följ med! Annars är hashtaggen #axa2012. Kommer givetvis inte skriva under loppet, men högst antagligen en hel del både före och efter. :) För bara mitt tjôt, se @krissen.

1 kommentar:

Avdelningar